चतुर्थः पाठः कर्मगौरवम्

 

1 . बुद्धियुक्तो जहातीह उमे सुकृतदुष्कृते ।

     तस्माद्योगाय युज्यस्व योगः कर्मसु कौशलम् । ।


शब्दार्थ :- बुद्धि – युक्तः = भक्ति में लगा रहने वाला , जहाति = मुक्त हो सकता है, इह = इस जीवन में, उभे = दोनों, सुकृत – दुष्कृते = अच्छे तथा बुरे फल, तस्मात् = अतः, योगाय = भक्ति के लिए, युज्यस्व = इस तरह लग जाओ, योगः = कृष्णभावनामृत, कर्मसु = समस्त कार्यो में, कौशलम् = कुशलता , कला ।

सरलार्थ = भक्ति में संलग्न मनुष्य इस जीवन में ही अच्छे तथा बुरे कार्यो से अपने को मुक्त कर लेता है। अत: योग के लिए प्रयत्न करो क्योकिं सारा कार्य -कौशल यही है ।

2 . नियतं कुरु कर्म त्वं कर्म ज्यायो ह्मकर्मण: ।

     शरीयात्रापि च ते न प्रसिद्धयेदकर्मण: ॥

शब्दार्थ:- नियतम् = नियत, कुरु = करो, कर्म = कर्तव्य, त्वम् = तुम, कर्म = कर्म करना, ज्यायः = श्रेष्ठः, हि = निश्चय ही, अकर्मणः = काम करने की अपेक्षा, शरीर = शरीर का, यात्रा = पालन, निर्वाह, अपि = भी, च = भी, ते = तुम्हारा, न = कभी नहीं, प्रसिद्धयेत् = सिद्ध होता, अकर्मणः = बिना काम के ।

सरलार्थ =अपना नियत कर्म करो,क्योंकि कर्म नौकर ने की अपेक्षा कर्म करना श्रेष्ठ है ।कर्म के बिना तो शरीर – निर्वाह भी नहीं हो सकता है ।

3 . न कर्मणामनारम्भन्नैष्कर्म्यं पुरुषोऽश्नुते ।

    न च संन्यसनादेव सिद्धिं समधिगच्छति । ।

शब्दार्थ = न = नहीं, कर्मणाम् = नियत कर्मो के, अनारम्भात् = न करने से, नैष्कर्म्यम् = कर्मबन्धन से मुक्ति को, पुरुषः = मनुष्य, अश्नुते = प्राप्त करता है, न = नहीं, च = भी, 1 rसंन्यसनात् = त्याग से, एव = केवल, सिद्धिम् = सफलता, समधिगच्छति = प्राप्त करता है।

सरलार्थ : -ना तो कर्म से विमुख होकर कोई कर्म फल से छुटकारा पा सकता है और न केवल सन्यास से सिद्धि प्राप्त की जा सकती है ।

4 . न हि कश्चित्क्षणमपि जातु तिष्ठत्यकर्मकृत् ।

    कार्यते ह्यवशः कर्म सर्वः प्रकृतिजैर्गुणै: I I

शब्दार्थः – न = नहीं, हि = निश्चय ही, कश्चित् = कोई, क्षणम् = क्षणमात्र, अपि = भी, जातु = किसी काल में, तिष्ठति = रहता है, अकर्म – कृत् = बिना कुछ किये, कार्यते = करने के . बाध्य होता है , हि = निश्चय ही, अवशः = विवश होकर, कर्म = कर्म, सर्वः = समस्त, प्रकृति – जैः = प्रकृति के गुणों से उत्पन्न, गुणैः = गुणों के द्वारा ।

सरलार्थ : -प्रत्येक व्यक्ति को प्रकृति से अर्जित गुणों के अनुसार विवश होकर कर्म करना पड़ता है,अतः कोई भी एक क्षण भर के लिए बिना कर्म किए नहीं रह स .कता है ।

5. तस्मादसक्तः सततं कार्य कर्म समाचर ।

    आसक्तो ह्याचरन्कर्म परमाप्नोति पुरुषः ॥

शब्दार्थ : -तस्मात् – अतः, असक्त: – आसक्तिरहित, सततम् – निरन्तर, कार्यम् – कर्तव्य के रूप में, कर्म – कार्य, समाचर – करो, असक्तः – अनासक्तः, हि – निश्चय ही, आचरन् – करते हुए, कर्म – कार्य, परम् – परब्रह्म को, आप्नोति – प्राप्त करता है, पुरुष: – पुरष, मनुष्य ।

सरलार्थ : -अतः कर्मफल में आसक्त हुए बिना मनुष्य को अपना कर्तव्य समझकर निरंतर कर्म करते रहना चाहिए क्योंकि अनासक्त होकर कर्म करने से उसे परब्रह्मा (परम) की प्राप्ति होती है ।

6 . कर्मणैव हि संसिद्धिमास्थिता जनकादय: ।

     लोकसङ्गहमेवापि सम्पश्यन्कर्तुमहसि ॥

शब्दार्थ :- कर्मणा – कर्म से, एव – ही, हि – निश्चय ही, संसिद्धिम् – पूर्णता में, आस्थिताः -स्थित, जनक – आदयः – जनक तथा अन्य राजा, लोक – सङ्ग्रहम् – सामान्य लोग, एव अपि – भी, सम्पश्यन् – विचार करते हुए, कर्त्तुम् – करने के लिए, अहसि – योग्य हो ।

सरलार्थ -जनक जैसे राजाओं ने केवल नियत कर्मों को करने से ही सिद्धि प्राप्ति की ।अतः सामान्य जनों को शिक्षित करने की दृष्टि से तुम्हें कर्म करना चाहिए ।

7 . यद्यदाचरति श्रेष्ठस्तत्तदेवेतरो जनः ।

     स यत्प्रमाणं कुरुते लोकस्तदनुवर्तते । ।

शब्दार्थ : – यत् यत् – जो जो, आचरति – आचरण करता है, श्रेष्ठः – आदरणीय या महापुरुष, तत् – वही, तत् – तथा केवल वही, एव – निश्चय ही, इतरः – सामान्य, जनः – व्यक्ति, सः – वह, यत् – जो कुछ, प्रमाणम् – उदाहरण, या आदर्श, कुरुते – करता है, लोकः – सारा संसार, तत् – उसके, अनुवर्तते – पदचिन्हों का अनुसरण करता है।

सरलार्थ -महापुरुष जो जो आचरण करता है सामान्य व्यक्ति उसी का अनुसरण करते हैं । वह अपने अनुसरणीय कार्यो से जो आदर्श प्रस्तुत करता है , समूर्ण विश्व उसका अनुसरण करता है ।

8 . न बुद्धिभेदं जनयेदज्ञानां कर्मसङगिनाम् ।

     जोषयेत्सर्वकर्माणि विद्वान्युक्त: समाचरन्

शब्दार्थाः- न नहीं, बुद्धिभेदम् – बुद्धिका विचलन, जनयेत् न उत्पन्न करे, अज्ञानाम् – मूर्खो का , कर्मसंगिनाम् – सकाम कर्मो में आसक, जोषयेत् – नियोजित करें, सर्व – सारे, कर्माणि – कर्म, विद्वान् – विद्वान व्यक्ति, युक्तः – लगा हुआ तत्पर, समाचरन् – अभ्यास करता हुआ 

सरलार्थ : -विद्वान व्यक्ति को चाहिए कि वह सकामकर्मों में आ सकता ज्ञानी पुरुषों को कर्म   

करने से रोके नहीं ताकि उनके मन विचलित ना हो ।अपितु भक्ति भाव से कर्म करते हुए वह   

उन्हें   सभी प्रकार के कार्यों में लगाए ।

9 . यदृच्छालाभसन्तुष्टो द्वन्द्वातीतो विमत्सरः ।

     समः सिद्धावसिद्धौ च कृत्वापि न निबध्यते ॥

शब्दार्थाः- यदृच्छा – स्वतः, लाभ – लाभ से, सन्तुष्टः – सन्तुस्ट, 

दृन्द्व – द्वन्द्व से, अतीतः परे, विमत्सरः ईस्यारहित, समः _ स्थिरचित्त, सिद्धौ – सफलता में, असिद्धौ – असफलता में, च – भी, कृत्वा करके, अपि – यद्यपि, न – कभी नहीं, निबध्यते – प्रभावित होता है, बॅधता है।

रुरलार्थ -जो स्वत: होने वाले लाभ से संतुष्ट रहता है,जो दांत से मुक्त है और ईर्ष्या नहीं करता,जो सफलता तथा असफलता दोनों में स्थिर रहता है,वह कर्म करता हुआ भी कभी बँधता नहीं है।

10 . सुखदुःखसमे कृत्वा लाभालाभौ जयाजयौ ।

       ततो युद्धाय युज्यस्व नैवं पापमवाप्स्यसि ॥

शब्दार्था : – सुख – सुख, दुःखे – तथा दुख मे, समे – समभाव से, कृत्वा – करके, लाभ-अलाभौ – लाभ तथा हानि दोनों, जय – अज यौ – विजय तथा पराजय दोनों, ततः – तत्पश्चात् , युद्धाय – युद्ध करने के लिए, युज्यस्व – लगो ( लड़ो ), न – कभी नहीं, एवम् – इस तरह, पापम् – पाप, अवाप्स्यसि – प्राप्त करोगे ।

सरलार्थ : -तुम सुख या दुख, हानि या लाभ ,विजय या पराजय का विचार किये बिना युद्ध के लिए युद्ध करो । ऐसा करने पर तुम्हें कोई पाप नहीं लगेगा ।

11 . अनाश्रित: कर्मफलं कार्यं कर्म करोति यः ।

स सन्यासी च योगी च न निरग्निर्न चाक्रियः ॥


शब्दार्थाः – अनाश्रितः – शरण ग्रहण किये बिना, कर्म फलम् – कर्म फल की, कार्यम् – कर्तव्य, कर्म – कर्म, करोति – करता है, यः – जो , सः _ वह , संन्यासी – संन्यासी, च – भी, योगी – योगी, च – भी, न – नहीं, नि: – रहित , अग्निः – अग्नि, न – न तो , च – भी, अक्रियः – क्रियाहीन ।

सरलार्थ : -जो पुरुष अपने कर्म फल के प्रति अनासक्त है और जो अपने कर्तव्य का पालन करता है वही सन्यासी और असली योगी है । वह नहीं ,जो न तो अग्नि जलाता है और न कर्म करता है ।

12 . सक्ताः कर्मण्यविद्वांसो यथा कुर्वन्ति भारत ।

       कुर्यादिद्वांस्तथाऽसक्तश्चिकीर्षुर्लोकसंग्रहम् ॥

शब्दार्थाः सक्ताः – आसक्तः, कर्मणि – नियत कर्मी में, अविद्वांस – अज्ञानी, यथा – जिस तरह, कुर्वन्ति – करते है , भारत – हे भरतवंशी, कुर्यात् – करना चाहिए, विद्वान् – विद्वान, तथा – उसी तरह, असक्तः – अनासक्त, चिकीर्षु: – चाहते हुए भी इच्छुक, लोक – संग्रहम् – सामान्य जन ।

सरलार्थ:-जिस प्रकार अज्ञानी जन फल की आसक्ति से कार्य करते हैं उसी तरह विद्वान जनों को चाहिए कि लोगों को उचित पथ पर ले 

जाने के लिए अनासक्त रहकर कार्य करें ।

13 . कर्मण्येवाधिकारस्ते मा फलेषु कदाचन ।

        मा कर्मफलहेतुर्भूर्मा ते सङ्‌गोऽस्त्वकर्मणि ॥

शब्दार्थाः- कर्मणि – कर्म करने में , एव – निश्चय ही, अधिकारः _ अधिकार, ते – तुम्हारा, मा – कभी नहीं, फलेषु – कर्म फलों में, कदाचन – कदापि , मा – कभी नहीं, कर्म – फल – कर्म का फल , हेतु: – कारण, भूः – होओ , मा – कभी नहीं , ते – तुम्हारी , सड्ग: – आसक्ति , अस्तु – हो , अकर्मणि – कर्म न करने में ।

सरलार्थ -तुम्हें अपना कर्म (कर्तव्य) करने का अधिकार है, किंतु कर्म के फलों के तुम अधिकारी नहीं हो ।तुम ना तो कभी अपने आप को अपने कर्मों के फलों का कारण मानो न ही कर्म न करने में कभी आसक्त होओ ।

पाठ पुस्तक प्रश्नोत्तर

( 1 ) संस्कृतभाषया उत्तरत ।

( क ) अयं पाठः कस्मात् ग्रन्थात् सङ्कलितः ?

उत्तर – अयं पाठः श्रीमद्भगवतगीता इति ग्रन्थात् सङ्कलितः ।

(ख) अकर्मण: किं ज्यायः ?

उत्तर – अकर्मणः कर्मं ज्यायः ।

(ग) जनकादयः केम सिद्धिम् आस्थिता: ?

उत्तर – जनकादयः कर्मणा सिद्धिम् आस्थिताः ।

(घ) लोकं कम् अनुवर्तते ?

उत्तर – लोकं यत् – यत् आचरति श्रेष्ठः लोकस्तदनुवर्तते ।

(ङ) बुद्धियुक्तः अस्मिन् संसारे के जहाति ?

उत्तर – बुद्धियुक्त: अस्मिन् संसारे सुकृतदुष्कृते जहाति ।

( च ) केषाम् अनारम्भात् पुरुषः नैष्कर्म्यं प्राप्नोति ?

उत्तर – कर्मणा अनारम्भात् पुरुषः नैष्कर्म्यं प्राप्नोति ।

( छ ) क: सन्यासी कथ्यते ?

उत्तर – अनाश्रितः कर्मफलं कार्यं कर्मं करोति स सन्यासी कथ्यते ।

(ज) लोकं संग्रहम् चिर्कीषु विद्वान् किं कुर्यात् ?

उत्तर – लोकं संग्रहम् चिर्कीषु विद्वान् कर्मं कुर्यात् ।

(झ) जनः किं कृत्वापि न निबध्यते ?

उत्तर – जनः कर्मं कृत्वापि न निबध्यते ।

( 2 ) नियतं कुरु कर्म त्वं …… प्रसिद्धयेदकर्मणः अस्य श्लोकस्य भावार्थ कुरुत।

उत्तर – भावार्थ – अपना नियत कर्म करो , क्योंकि कर्म न करने की अपेक्षा कर्म करना ही श्रेष्ठ हैं । कर्म के बिना तो शरीर – निर्वाह भी नहीं हो सकता ।

( 3 ) ‘यद्यदाचरति ……… लोकस्तदनुवर्तते ‘ अस्य श्लोकस्य अन्वयं लिखत।

उत्तर – अन्वयः – श्रेस्ठः यद्यदाचरति सतदेवेतरो जनः स यत्प्रमाणं लोकस्तदनुवर्तते कुरुते ।

(4) अधोलिखितानां शब्दानां विलोमान् पाठात् चित्वा लिखत् ।

क . बुद्धिहीनः ———- बुद्धियुक्त

ख . दुष्कृतम्———– सुकृतम्

ग . अकौशलम्——— कौशलम्

घ . न्यूनः—————- ज्यायः

ङ . कर्मणः————- अकर्मणः

 च . दुर्गणैः————— गुणैः

 छ . कदाचित्———- सतत

 ज . निकृष्ट————- श्रेष्ठः

 झ . लाभः————- अलाभः

 ञ . सक्तः————- असक्तः

 ट . सक्रिय———– असक्रिय:

 ठ . असनतुष्ट——– सनतुष्ट

(5) अ – अधोलिखतेषु पदेषु सन्धिविच्छेदं कुरुत ।

   जहातीह – जहाति + इह

        ह्यकर्मणः – हि + अकर्मणः

        शरीरयात्रापि – शरीरयात्रा + अपि

         पुरुषोऽश्नुते – पुरुषः अश्नुते

          तिष्ठत्यकर्मकृत् – तिष्ठति + अकर्मकृत्

           प्रकृतिजैगुणैः – प्रकृतिजै: + गुणैः

            कर्मणैव – कर्मणा + एव

            लोकस्तदनुवर्त्तते – लोकः + तत् + अनु + वर्त्तते

             जनभयेदज्ञानम् – जनयेत् + अज्ञानाम्

             कृत्वापि – कृ + त्वा + अपि

            कर्मण्यविद्वांसः – कर्मणि + अविद्वांस

           सङ्गोऽस्त्वकर्मणि – संगति + अकर्मणि

( आ ) अधोलिखितक्रियापदानां लकारपुरुषवचननिर्देशं कुरुत ।

               जहाति – √ हा लट् प्रथमपुरुष एकवचन

 युज्यस्व -√ युज लोट् मध्यमपुरुष एकवचन

               कुरु – √ कृ लोट् मध्यमपुरुष एकवचन

              अश्नुते – √ अश् लट् प्रभमपुरुष एकवचन

समधिगच्छति – सम् उपसर्ग अधि उपसर्ग√ गम् धातु लट् लकार प्रथम पु॰ एकवचन

             तिष्ठति -√ स्था लट् प्रथमपुरुष एकवचन

             आप्नोति -√ आप् लट् प्रथमपुरुष एकवचन

             अनुवर्त्तते – अनु उपसर्ग √ वृत लट् प्रथमपुरुष एकवचन

             जनयेत – √ जन् विधिलिङ्ग प्रथमपुरुष एकवचन

             जोषयेत् – √ जुष् विधिलिङ्ग प्रथमपुरुष एकवचन

( 6 ) अधोलिखितवाक्येषु रेखाङ्कितपदानां विभक्तीनां निर्देशं कुरुत ।

 क . योगः कर्मसु कौशलम् । सप्तमी , बहुवचन

   ख . जीवने नियतं कर्म कुरु । प्रथमा, एकवचन

    ग . कर्मणा एव जनकादयः संसिद्धिम् आस्थिताः । तृतीया , एकवचन

    घ . अकर्मणः कर्म ज्यायः । पंचमी एकवचन

    ङ . कर्मणाम् अनारम्भात् पुरुषः नैष्कम्यं न अश्नुते । षष्ठी, बहुवचन

     च . ततो युद्धाय युज्यस्व । चतुर्थी, एकवचन

     छ . कर्मणि एव अधिकारस्ते । सप्तमी , एकवचन

     ज . सक्ताः कर्मणि अविद्वांस: । प्रथमा बहुवचन

( 7 ) प्रदत्तमञ्जूषाया: समुचितपदानां चयनं कृत्वा अधोदत्तशब्दानां प्रत्येकपदस्य त्रीणि समानार्थकपदानि लिखन्तु ।

अनारतम्, मनीषा, गात्रम, दुष्कर्म, प्राज्ञः, कलुषम्, शेमुषी, अविरतम्, कोविदः, काय:, मतिः, पातकम्, देहः, मनीषी, अश्रान्तम्

               क . विद्वान् – प्राज्ञः कोविदः मनीष

              ख . शरीरम् – गात्रम् काय देह:        

              ग . बुद्धि: – मनीषी शेमुषी मतिः  

              घ. सततम् – अनारतम् अकितम् अश्रान्तम्

              ङ . दुष्कृतम् – दुष्कर्म कलुषम् पातकम्

(8) अ – कर्म आश्रित्य संस्कृतभाषायां पञ्च वाक्यानि लिखत ।

               1 – योगः कर्मसु कौशलम् ।

               2 . जीवने नियतं कर्म कुरु ।

               3 . कर्मणा एव जनकादयः संसिद्धिम् आस्थिता: ।

              4 . कर्मणाम् अनारम्भात् पुरुषः नैष्कर्म्यं न अश्नुते ।

              5 . कर्मणि एव अधिकारस्ते ।

              6 . सक्ताः कर्मणि अविद्वांस: I

आ . भावस्पष्टं कुरुत 

1 . यहच्छालाभसन्तुष्टः । 

उत्तर – जो स्वत लाभ से सन्तुष्ट रहता है।

2 . चिकीर्षु लोकसंग्रहम् ।

उत्तर – चाहते हुए भी इच्छुक सामान्य जन ।

3 . मा तो सङ्स्त्वकर्मणि ।

उत्तर – न ही कर्म करने में कभी आसक्त होओं ।

(9) पाठे प्रयुक्तस्य धन्दसः नाम लिखत ।

.उत्तर – पाठे अनुष्टुप छन्दः प्रयुक्तः ।