Rajasthan Board RBSE Class 12 English Rainbow Chapter 12

RBSE Class 12 English Rainbow Chapter 12 Textual questions

Activity 1: Comprehension

A. Answer the following questions in about 20-30 words each:
निम्नलिखित प्रत्येक प्रश्न का उत्तर लगभग 20-30 शब्दों में दीजिए:

Question 1.
What symbols does Ben Jonson draw from Nature? (Sample Paper 2018)
बैन जॉनसन किन प्राकृतिक प्रतीकों का उपयोग करता है?
Answer:
Ben Jonson draws two symbols from Nature – an Oak tree and a Lily flower. A lily symbolizes short but meaningful life. An oak symbolises a long life without noble virtues.

बेन जॉनसन प्राकृतिक प्रतीकों के रूप में ओके के वृक्ष और लिली के फूल का प्रयोग करता है। लिली एक लघु किन्तु सार्थक जीवन का प्रतीक है। ओक अच्छे गुणों से रहित दीर्घ जीवन का प्रतीक है।

Question 2.
Mention the qualities of oak.
ओक वृक्ष की विशेषताएं लिखिए।
Answer:
An oak tree lives for three hundred years and it is a very large tree. In the end, it falls like a log – dry, leafless and sapless.

बलूत का पेड़ तीन सौ साल तक जीवित रहता है और यह बहुत बड़ा पेड़ होता है। अन्त में एक लठ्ठ के रूप में मुरझाया-सा, बिना पत्तियों के ही सूखा गिर जाता है।

Question 3.
How does a lily of a day impress us?
एक दिन का लिली का फूल हमें किस प्रकार प्रभावित करता है?
Answer;
A lily of a day impresses us by its beauty which gives us joy.

एक दिन का लिली का फूल हमें अपनी सुन्दरता से प्रभावित करता है जो कि हमें आनन्द प्रदान करती है।

Question 4.
How can human life be perfect, according to the poet?
कवि के अनुसार मानव जीवन किस प्रकार सम्पूर्ण हो सकता है?
Answer:
According to the poet, human life can be perfect by doing good and noble deeds.

कवि के अनुसार अच्छे व श्रेष्ठ कर्म करके मानव जीवन सम्पूर्ण हो सकता है।

B. Answer the following questions in about 30-40 words each:
निम्नलिखित प्रत्येक प्रश्न का उत्तर लगभग 30-40 शब्दों में दीजिए:

Question 1.
How does the poet juxtapose two objects of Nature with human life?
कवि प्रकृति की दो वस्तुओं को मानव जीवन के करीब कैसे रखता है?
Answer:
The poet juxtaposes two objects of Nature – an Oak tree and a Lily flower with human life. Without noble nature and good deeds, living a long life like an oak tree is meaningless. Short life with good deeds spreads happiness like a lily of a day.

कवि प्रकृति की दो वस्तुओं-ओक के वृक्ष और लिली के फूल को मानव जीवन के करीब रखता है। बिना उत्तम व्यवहार और श्रेष्ठ कर्मों के, ओक के वृक्ष की भांति लम्बा जीवन, अर्थहीन है। श्रेष्ठ कर्म युक्त संक्षिप्त जीवन, एक दिन के लिली के फूल की तरह खुशी फैलाता है।

Question 2.
Discuss the theme of the poem.
कविता की विषय-वस्तु की विवेचना कीजिए।
Answer:
The theme of the poem underlines the importance of noble nature and noble deeds in human life. The poem shows that a man small in size and with a short life span can also be great and attractive like a lily of a day in comparison to an oak tree which lives for a longer period without use.

कविता की विषय-वस्तु मानव जीवन में उत्तम स्वभाव और श्रेष्ठ कर्मों के महत्व को रेखांकित करती है। यह कविता दर्शाती है कि अल्पायु व्यक्ति भी लम्बे किन्तु अनुपयोगी जीवन वाले ओक वृक्ष की अपेक्षा मात्र एक दिन खिलने वाले लिली के पुष्प की तरह महत्वपूर्ण एवं आकर्षक हो सकता है।

RBSE Class 12 English Rainbow Chapter 12 Additional Questions

Answer the following questions in about 30-40 words each:
निम्नलिखित प्रत्येक प्रश्न का उत्तर लगभग 30-40 शब्दों में दीजिए:

Question 1.
Write the qualities of lily?
लिली की क्या विशेषताएँ हैं? (S. S. Exam 2018)
Answer:
A lily is a flower that lives only for a day. But it pleases everyone with its beauty and spreads its fragrance everywhere. It is a symbol of a meaningful life.

लिली एक ऐसा फूल है जो सिर्फ एक दिन ही रहता है। परन्तु वह सभी को अपनी सुन्दरता से आनंदित करता है और अपनी सुगन्ध सर्वत्र फैलाता है। यह अर्थपूर्ण जीवन का प्रतीक है।

Question 2.
Why does Jonson call the lily the ‘flower of Light’?
Jonson लिली को ‘प्रकाश का फूल’ क्यों कहते हैं?
Answer:
Johnson calls lily the ‘flower of Light’ because it blooms during the light of the day. As the day ends, its life also comes to an end. Besides, it spreads the joy that is a symbol of light.

जॉनसन लिली को ‘प्रकाश का फूल’ कहते हैं क्योंकि वह दिन के प्रकाश में खिलता है। दिन की समाप्ति के साथ ही इसके जीवन का भी अन्त हो जाता है। इसके अलावा यह आनन्द का प्रसार करता है जो कि प्रकाश का प्रतीक है।

Question 3.
The poet compares human life with two objects of Nature. What are those?
कवि मानव-जीवन की तुलना प्रकृति की दो वस्तुओं से करता है। वे क्या हैं?
Answer:
The poet compares human life with a lily and an oak tree. A lily is the symbol of a short but meaningful life. While an oak tree symbolises long but unimpressive life.

कवि मानव-जीवन की तुलना लिली के फूल व बलूत के पेड़ से करता है। लिली का फूल छोटे किन्तु अर्थपूर्ण जीवन का प्रतीक है। जबकि बलूत का पेड़ दीर्घ किन्तु प्रभावहीन जीवन का प्रतीक है।

Question 4.
How is lily better than oak?
लिली का फूल बलूत के वृक्ष से किस प्रकार अधिक अच्छा है?
Answer:
An oak tree lives for three hundred years and it is a very large one. In the end, it falls like a log dry, leafless and sapless. On the other hand, a lily flower lives for a day but pleases everyone with its beauty. So it is far better than an oak tree.

बलूत का पेड़ तीन सौ साल तक जीवित रहता है और यह बहुत बड़ा होता है। अंत में एक लट्ठे के रूप में मुरझाया सा, बिना पत्तियों के सूखा ही गिर जाता है। दूसरी ओर लिली को पुष्प एक दिन जीवित रहता है परन्तु अपनी सुन्दरती से प्रत्येक व्यक्ति को प्रसन्न करता है। अतः यह बलूत के पेड़ से कहीं अधिक अच्छा होता है।

Question 5.
How can human life become perfect?
मानव-जीवन संपूर्ण कैसे हो सकता है?
Answer:
Human life can become perfect by achieving beauty and nobility of character. The beauty and nobility of character can be achieved even in a short span of life. A short spanned worth-while life is more desirable than a meaningless long life.

चरित्र की सुन्दरता और श्रेष्ठता की उपलब्धि से ही मानव-जीवन संपूर्ण हो सकता है। चरित्र की सुन्दरता और श्रेष्ठता कम समय में भी पायी जा सकती है। अर्थपूर्ण गतिविधियों से परिपूर्ण अल्प जीवन भी दीर्घ किन्तु अर्थहीन जीवन से अधिक आनंद देता है।

Activity 2: Vocabulary

Acquaint yourself with the following literary terms:
निम्नलिखित साहित्यिक शब्दों की जानकारी कीजिए:

(1) Lyric
(2) Ode
(3) Ballad
(4) Epic

Answer:
(1) The Lyric (गीत):
The lyric is a song to be sung with a lyre. A lyric is a short poem reflecting some personal emotions like love and hatred. It can also express joy, fear, pity, anger, devotion, patriotism etc.

Lyric (गीत) को lyre (वीणा) के साथ गाया जाता है। यह एक छोटा गीत होता है जिसमें कुछ व्यक्तिगत भावनाओं जैसे-प्रेम व घृणा आदि को व्यक्त किया जाता है। इसके माध्यम से हर्ष शोक, दया, क्रोध, भक्ति व देशभक्ति संबंधी भावनाओं को व्यक्त किया जाता है।

(2) The ode (नृत्य गीत):
The Ode is an elaborated lyrical poem. It is generally addressed to somebody or something and intended to be sung in chorus. It is sung with musical instruments and is supplemented by a dance.

नृत्य गीत (ode) एक विस्तृत lyrical कविता होती है। इसमें सामान्यतः किसी व्यक्ति या वस्तु को सम्बोधित किया जाता है और इसे एक साथ मिलजुलकर कोरस में गाया जाता है। इसे संगीत के वाद्य यंत्रों के साथ गाते हैं तथा इसमें नृत्य का समावेश भी होता है।

(3) The Ballad (ग्राम्य गीत)
The term ‘ballad’ comes from the Latin word ‘ballet’ which means ‘to dance’. Originally the ballad is a song accompanying a dance. It is sung by a strolling singer or a band of singers with the musical instruments. Therefore the ballad is a kind of folk literature meant for the entertainment of villagers. It is a short recitation of an old chivalrous deed of a hero.

शब्द ‘Ballad’ (ग्राम्यगीत/आल्हा) लैटिन भाषा के ‘Ballet’ शब्द से आया है जिसका अर्थ होता है नाचना। मूलतः Ballad में नाच के साथ ही गाना होता है। इसे घूमने-फिरने वाले गायक या गायकों के समूह द्वारा गाया जाता है। इसमें भी वाद्य-यंत्रों की आवश्यकता पड़ती है और खासतौर पर ग्रामीण लोगों के मनोरंजन के लिए इसका उपयोग होता है। इसमें किसी नायक के बहादुरी के कामों का गुणगान होता है।

(4) The Epic (महाकाव्य)
The term ‘epic’ comes from the Greek word ‘epos’. An epic is a long narrative poem with a heroic theme. It has an introduction, a turning point and an epilogue. There are a number of characters in the epic. Some of them are portrayed in great detail. It makes the use of supernatural elements, gods and goddesses.

शब्द ‘epic’ (महाकाव्य) ग्रीक भाषा के ‘Epos’ शब्द से बना है। यह वीरतापूर्ण कथानक की किसी बड़ी कहानी को व्यक्त करने वाली विस्तृत कविता होती है। इसमें प्रस्तावना कहानी के बीच आने वाले मोड़ और उपसंहार अर्थात् अंत होता है। महाकाव्य में कई चरित्र (पात्र) होते हैं। इसमें अलौकिक शक्तियों देवी, देवताओं का समावेश भी होता है।

Activity 3: Speech Activity

Question 1.
Draft a short speech to be read out on ‘The Importance of Time’ for your fellow students in the class.
कक्षा में अपने सहपाठियों हेतु पढ़ने के लिए समय के महत्व’ पर एक संक्षिप्त भाषण लिखिए।
Answer:
Dear friends, good morning. Now I am going to speak on the Importance of Time. As we all know that time and tide wait for none. They come and go in their own ways. A wise man is one who makes the best use of his time. If we want to make the best use of our time, we should not put off things for the future. We must understand that the time once went, is gone forever. It never comes back. Those who don’t make proper use of time, they repent. They blame others for their failures. Instead of repenting and blaming others, we must realise the importance of time. If we want to be successful in our life, we should make proper use of our time.
Thank you.

Question 2.
Your team has won the National Soft Ball Trophy. As the captain present a report of the event in the school assembly.
आपकी टीम ने नेशनल सॉफ्ट बॉल ट्राफी जीती है। टीम के कप्तान के रूप में स्कूल की सभा में इस इवेंट की रिपोर्ट प्रस्तुत कीजिए।
Answer:
Respected teachers and dear students. You will be very glad to know that our school has won the National Soft Ball Trophy. The National Soft Ball Tournament was held on the court of Lotus Public School from 4th March 20– to 6th March 20–. Twenty teams of different states participated in the tournament. There were various students to see the matches. Despite several ups and downs, our team qualified for the final and won the National Soft Ball Trophy after defeating the rival team. I feel proud of my team and once again I congratulate all the players of my team.
I thank you all for encouraging us.
Thank you

Activity 4: Composition

Question 1.
In the morning assembly, your principal spoke on the life of our patriots. Prepare an article for your school magazine on ‘Our Patriots: Our Role Models’. प्रात:कालीन सभा में आपके प्रधानाचार्य ने हमारे देशभक्तों के जीवन पर अपने विचार व्यक्त किये। अपने स्कूल की पत्रिका के लिए हमारे देशभक्त: हमारे आदर्श’ विषय पर एक लेख तैयार कीजिये।
Answer:
Our Patriots: Our Role Models
Patriotism is a sacred feeling. It inspires us to do everything for the good of our country. We remember many patriots like Mahatma Gandhi, Subhash Chandra Bose, Chandra Shekhar Azad, Bhagat Singh and many more. They sacrificed their lives for their motherland. We are proud of all our patriots. They are our role models. Their love and dedication for the country inspire us. We should make our best efforts for the upliftment of our motherland. We must be very sincere in performing our duties for the nation. We must learn the dedication of the deeds of our patriots. We must remember that our personal
gains must not be above the nation.

Question 2.
As secretary of ‘Eco Club’ of your school write a report on Van Mahotsava programme.
अपने स्कूल के ‘ईको क्लब’ के सेक्रेटरी के रूप में वन महोत्सव कार्यक्रम पर एक रिपोर्ट लिखिये।
Answer:
Alwar, 05 July: The Eco Club of L. R. Senior Secondary School organized Van Mahotsav Programme on 04 July. On this very occasion, many saplings of Ashok, bottle palm, neem and some plants of fruits and flowers were planted. Chief guest Dr R. N. Raj expressed his views on the importance of trees in our life. Our principal said that trees sustain our lives. They reduce the level of pollution and provide many important things. All the members of the club and school staff, students and other invitees were present in the programme. Ankit Kumar, the president of the club delivered the vote of thanks.
Prakashdeep
Secretary, Eco Club

Question 3.
As president of the Dramatic Society of your school write a notice informing the students about the staging of a play on the life of Maharana Pratap.
अपने स्कूल की नाटक सोसायटी के अध्यक्ष के रूप में महाराणा प्रताप के जीवन पर आधारित एक नाटक के मंचन हेतु सूचनार्थ एक नोटिस लिखिये।
Answer:

RBSE Class 12 English Rainbow Chapter 12 The Noble Nature activity 4