English Supp Senior Secondary Board Exam 2013

(i) Why are the young trees described as ‘sprinting’ ?

( My Mother at Sixty-six )

युवा वृक्षों को ‘घूमते हुए’ क्यों कहा गया है?

The young trees described as sprinting because the poet is driving to the Cochin airport. She looks outside and finds that trees coming fast towards her. They seem to be running fast. … Trees can’t sprint they only seen to be sprinting when we pass by them in a fast-moving vehicle.

युवा पेड़ों को स्प्रिंटिंग के रूप में वर्णित किया गया है क्योंकि कवि कोचीन हवाई अड्डे के लिए गाड़ी चला रहा है। वह बाहर देखती है और पाती है कि पेड़ उसकी ओर तेजी से आ रहे हैं। वे तेजी से भागते नजर आ रहे हैं। … पेड़ स्प्रिंट नहीं कर सकते वे केवल तभी दौड़ते हुए दिखाई देते हैं जब हम उनके पास से तेज गति से चलने वाले वाहन में गुजरते हैं।

(ii) What do you think is the colour of sour cream? Why do you think the poet has used this expression to describe the classroom walls ?

( An Elementary School Classroom in a Slum )

आपको क्या लगता है कि खट्टा क्रीम का रंग क्या है? तुम क्या लगता है कि कवि ने इस अभिव्यक्ति का उपयोग कक्षा की दीवारें वर्णन करने के लिए क्यों किया है?

Ans: The colour of ‘sour cream’ is off white. The poet has used this expression to suggest the decaying aspect. The deterioration in the colour of the classroom walls symbolises the pathetic condition of the lives of the scholars—the children of this slum school.

उत्तर: ‘खट्टा’ का रंग सफेद होता है। कवि ने इस अभिव्यक्ति का उपयोग क्षयकारी पहलू का सुझाव देने के लिए किया है। कक्षा की दीवारों के रंग में गिरावट इस झुग्गी-झोपड़ी स्कूल के बच्चों – विद्वानों के जीवन की दयनीय स्थिति का प्रतीक है।

(iii) What is the childish longing that the poet refers to ? Why is it ‘vain’ ?

( A Roadside Stand )

ANSWER: The poet refers to the farmers’ longing for customers at their roadside stall as “childish longing”. This is because no one stopped and even if they did, it was for asking direction or to buy gas. Hence, this child-like wait is ‘vain’.

उत्तर: कवि अपने सड़क किनारे स्टाल पर ग्राहकों के लिए किसानों की लालसा को “बचकाना लालसा” के रूप में संदर्भित करता है। ऐसा इसलिए है क्योंकि कोई नहीं रुका और किया भी तो दिशा पूछने के लिए या गैस खरीदने के लिए। इसलिए बच्चों जैसा यह इंतजार ‘व्यर्थ’ है।

(iv) What is suggested by the image ‘massive weight of uncle’s wedding band’ ?

( Aunt Jennifer’s Tiger ) 2

छवि ‘चाचा के भारी शादी का बैंड का वजन’ द्वारा क्या सुझाव दिया गया है?

Answer: The ‘wedding band’ that the poet talks about was the wedding ring worn by Aunt Jennifer. The image ‘massive weight of Uncle’s wedding band’ suggests that she was overburdened with duties and responsibilities, post her marriage.

उत्तर: कवि जिस ‘विवाह बैंड’ की बात करता है, वह आंटी जेनिफर द्वारा पहनी गई शादी की अंगूठी थी। तस्वीर ‘अंकल की शादी के बैंड का भारी वजन’ बताती है कि शादी के बाद वह अपने कर्तव्यों और जिम्मेदारियों के बोझ तले दब गई थी।

(v) What did Franz notice that was unusual about the school that day?

(The Last Lesson)

फ्रांज ने स्कूल के बारे में क्या असामान्य देखा ?

Answer: Franz noticed that the school was unusually quiet. Usually, there was a great commotion of the opening and closing of desks, of lessons repeated in unison, and the teacher’s huge ruler rapping on the table. But that particular day, it was as quiet as Sunday morning.

उत्तर: फ्रांज ने देखा कि स्कूल असामान्य रूप से शांत था। आमतौर पर, डेस्क के खुलने और बंद होने, एक साथ दोहराए गए पाठों और मेज पर शिक्षक के विशाल शासक के रैपिंग का एक बड़ा हंगामा होता था। लेकिन वह विशेष दिन रविवार की सुबह की तरह शांत था।

(vi) What could be some of the reasons for the migration of people from village?

(Lost Spring)

There are many factors that cause migration of people from villages to cities. Some villagers voluntarily move to the cities in search for jobs and better civic and health facilities, etc. Others are forced to migrate when natural disasters like flood, storm, drought, famine, etc. destroy their houses and properties.

ऐसे कई कारक हैं जो गांवों से शहरों की ओर लोगों के प्रवास का कारण बनते हैं। कुछ ग्रामीण स्वेच्छा से नौकरियों और बेहतर नागरिक और स्वास्थ्य सुविधाओं आदि की तलाश में शहरों में चले जाते हैं। बाढ़, तूफान, सूखा, अकाल आदि जैसी प्राकृतिक आपदाएं उनके घरों और संपत्तियों को नष्ट कर देती हैं।

(vii) How was Gandhiji able to influence lawyers? Give reasons.

(INDIGO)

Gandhi was able to influence the lawyers through his conviction, earnestness and pertinent questioning. Gandhi reproached the lawyers of Muzaffarpur for charging a large sum of money as fee from the peasants. … Gandhi also convinced the lawyers not to seek support from an Englishman and be self-reliant.

गांधी अपने दृढ़ विश्वास, ईमानदारी और प्रासंगिक पूछताछ के माध्यम से वकीलों को प्रभावित करने में सक्षम थे। गांधी ने मुजफ्फरपुर के वकीलों को किसानों से फीस के रूप में बड़ी रकम वसूलने के लिए फटकार लगाई। … गांधी ने वकीलों को किसी अंग्रेज से समर्थन नहीं लेने और आत्मनिर्भर होने के लिए भी राजी किया।

(viii) How did the Maharaja prepare himself for the hundredth tiger which was supposed to decide the fate ?

( The Tiger King )

महाराजा ने सौवें व्याघ्र के लिए स्वयं को कैसे तैयार किया? जो भाग्य का फैसला करने वाला था?

Answer: The Maharaja decided to be extremely vigilant when dealing with the hundredth tiger which was supposed to be the reason why he died. On seeing the hundredth, he followed and took a good aim at the tiger.

महाराजा ने सौवें व्याघ्र से निपटने के लिए अत्यंत सतर्क रहने का निर्णय लिया, जिसे उसकी मृत्यु का कारण माना जाता था। सौवां देखते ही उसने पीछा किया और बाघ पर अच्छा निशाना साधा।

(iii) Was Dr. Sadao arrested on the charge of harbouring an enemy?

( The Enemy )

क्या डॉ. सदाओ को दुश्मन को पनाह देने के आरोप में गिरफ्तार किया गया था?

It was against the laws to shelter an enemy as Dr. Sadao had sheltered an enemy soldier but he can’t be arrested and punished for harbouring the enemy.

दुश्मन को पनाह देना कानून के खिलाफ था क्योंकि डॉ. सदाओ ने दुश्मन के एक सैनिक को पनाह दी थी लेकिन दुश्मन को पनाह देने के लिए उसे गिरफ्तार नहीं किया जा सकता और न ही उसे दंडित किया जा सकता है।

English Supp Senior Secondary Board Exam 2013