SENIOR SECONDARY EXAMINATION 2018

Who was Raj Kumar Shukla and why did he come to Gandhi? (Indigo) राज कुमार शुक्ल कौन थे और वे गांधी के पास क्यों आए?

Answer: Rajkumar Shukla was a poor peasant from Champaran , a district in Bihar of British India. He came to meet Gandhi ji to tell him about the oppression faced by the sharecroppers in Champaran. The forced sharecropping was the reason why he came to ask for help from Gandhiji. उत्तर: राजकुमार शुक्ल ब्रिटिश भारत के बिहार के एक जिले चंपारण के एक गरीब किसान थे। वह चंपारण में बटाईदारों के उत्पीड़न के बारे में बताने के लिए गांधी जी से मिलने आए थे। जबरन बटाईदारी की वजह से वे गांधीजी से मदद मांगने आए।

Describe the condition of Seemapuri where the rag pickers live. (Lost Spring) सीमापुरी की स्थिति का वर्णन करें जहाँ कूड़ा बीनने वाले रहते हैं।

In Seemapuri one can see more than 10,000 rag-pickers who live in strucutres of mud, with roofs of tin and tarpaulin. They are devoid of sewage, drainage or running water. They live without an identity except a ration card for voting and buying grain. They remain barefoot and garbage to them is gold. सीमापुरी में 10,000 से अधिक कूड़ा बीनने वालों को देखा जा सकता है जो टिन और तिरपाल की छतों के साथ मिट्टी के ढाँचे में रहते हैं। वे सीवेज, जल निकासी या बहते पानी से रहित हैं। वे वोटिंग और अनाज खरीदने के लिए राशन कार्ड के अलावा बिना पहचान के रहते हैं। वे नंगे पांव रहते हैं और उनके लिए कचरा सोना है।

What is the ‘misadventure’ that William Douglas speaks about? (Deep Water) विलियम डगलस किस ‘दुर्घटना’ के बारे में बात करते हैं?

A big, boxer boy of eighteen came there. Mocking him as ‘skinny’ he enquired how he would like to be plunged in water. Saying so, he picked up Douglas and tossed him into the nine feet deep end. Douglas struck the surface of water, swallowed water and at once went to the bottom. अठारह साल का एक बड़ा, मुक्केबाज़ लड़का वहाँ आया। उसे ‘पतला’ कहकर उसका मज़ाक उड़ाते हुए उसने पूछा कि वह पानी में कैसे डूबना चाहेगा। इतना कहकर उसने डगलस को उठाया और नौ फुट गहरे सिरे पर पटक दिया। डगलस ने पानी की सतह पर प्रहार किया, पानी निगल लिया और तुरंत नीचे चला गया।

What unusual things did Franz notice in his school that day and why? (The Last Lesson) उस दिन फ्रांज ने अपने स्कूल में कौन-सी असामान्य चीजें देखीं और क्यों?

Answer: Franz noticed that the school was unusually quiet. Usually, there was a great commotion of the opening and closing of desks, of lessons repeated in unison, and the teacher’s huge ruler rapping on the table. But that particular day, it was as quiet as Sunday morning. उत्तर: फ्रांज ने देखा कि स्कूल असामान्य रूप से शांत था। आमतौर पर, डेस्क के खुलने और बंद होने, एक साथ दोहराए गए पाठों और मेज पर शिक्षक के विशाल शासक के रैपिंग का एक बड़ा हंगामा होता था। लेकिन वह विशेष दिन रविवार की सुबह की तरह शांत था।

“The tiger king stood in danger of losing his kingdom but he was able to save it cleverly”. Explain. (The Tiger King) “बाघ राजा अपने राज्य को खोने के खतरे में खड़ा था लेकिन वह चतुराई से इसे बचाने में सक्षम था”। समझाना।

As the Maharaja did not want to upset the British officer and risk losing his kingdom he sent a fifty diamond rings to the wife of the officer. The lady kept all the rings and sent him a note of thanks. In this way the king managed to save his kingdom. चूंकि महाराजा ब्रिटिश अधिकारी को परेशान नहीं करना चाहते थे और अपने राज्य को खोने का जोखिम उठाना चाहते थे, उन्होंने अधिकारी की पत्नी को एक पचास हीरे की अंगूठियां भेजीं। महिला ने सभी अंगूठियां रखीं और उसे धन्यवाद पत्र भेजा। इस प्रकार राजा अपने राज्य को बचाने में सफल हो गया।

How was the hundredth tiger found and killed? (The Tiger King) सौवें बाघ की खोज और हत्या कैसे हुई?

The dewan brought the hundredth tiger from People’s park in Madras and kept it hidden in his house. At night, the dewan and his wife took the tigerin their car to the forest where the Maharaja was hunting. … On encountering the hundredth one, he took a careful aim at the tiger and shot it.

दीवान ने सौवें बाघ को मद्रास के पीपल्स पार्क से लाया और अपने घर में छिपा कर रखा। रात में दीवान और उसकी पत्नी बाघ को अपनी कार में उस जंगल में ले गए जहां महाराजा शिकार कर रहे थे। … सौवें से मुठभेड़ पर, उसने बाघ पर ध्यान से निशाना साधा और उसे गोली मार दी।

How did British landlords compel poor peasants? ब्रिटिश जमींदारों ने गरीब किसानों को किस प्रकार विवश किया?

(Indigo) The peasants planted 15 per cent of their holdings with indigo. The entire indigo harvest was to be paid as rent to the landlords. In the meanwhile, the British landlords, learnt that Germany had developed synthetic indigo. So they obtained agreements from the sharecroppers to pay them the compensation for the 15 per cent arrangement. It was because the price of natural indigo would fall with the arrival of synthetic indigo. It will diminish or block the demand of the indigo.

किसानों ने अपनी जोत का 15 प्रतिशत नील के साथ लगाया। नील की पूरी फसल जमींदारों को किराए के रूप में दी जानी थी। इस बीच, ब्रिटिश जमींदारों को पता चला कि जर्मनी ने कृत्रिम नील विकसित कर लिया है। इसलिए उन्होंने बटाईदारों से 15 प्रतिशत की व्यवस्था के लिए मुआवजे का भुगतान करने के लिए समझौते प्राप्त किए। ऐसा इसलिए था क्योंकि सिंथेटिक नील के आने से प्राकृतिक नील की कीमत गिर जाएगी। यह नील की मांग को कम या अवरुद्ध कर देगा।

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

0:00
0:00