12 Paragraph Writing
– प्रश्न-पत्र में एक प्रश्न Paragraph Writing का आता है।
– प्रश्न-पत्र में प्रायः दो या दो से अधिक विषय दिए होते हैं, आपको केवल एक ही विषय पर लिखना होता है।
– Paragraph विभिन्न प्रकार से पूछा जा सकता है। कभी विषय के नीचे आपकी सहायता के लिए कुछ शब्द दिए होते हैं। उन दिए हुए शब्दों का आपको अवश्य ही प्रयोग करना चाहिए।
– कभी-कभी Paragraph से सम्बन्धित कुछ प्रश्न दे दिये जाते हैं। ऐसी स्थिति में उन प्रश्नों के उत्तर देते हुए Paragraph लिखना होता है।
– कभी-कभी विषय देकर उस पर कुछ वाक्य लिखने को भी कहा जा सकता है।
– कभी-कभी किसी विषय से सम्बन्धित चित्र देकर भी उस पर पैराग्राफ लिखवाया जा सकता है। ध्यान दें-वाक्य छोटे व correct (शुद्ध) होने चाहिए। Spellings का विशेष ध्यान रखें, Correct spelling ही लिखें । लेख में विचारों की तारतम्यता होनी चाहिए।
A. Paragraphs Based On Hints
Question 1.
Write a short paragraph on ‘The Independence Day’, with the help of the words/group of words given below :
नीचे दिये गये शब्द/शब्द समूह की सहायता से ‘The Independence Day’ पर एक संक्षिप्त गद्यांश लिखो :
15th August, got freedom, national festival, hoists, on the Red Fort, addresses, pomp and show, school building was decorated, cards, our headmaster, national anthem, speech, over, happy.
Answer:
The Independence Day — 15th August is a very important day. India got freedom on this day. It is a national festival. The Prime Minister of India hoists our national flag on the Red Fort. He addresses all the countrymen on this day. Preparations are made with pomp and show. On this Independence Day our school building was decorated. Invitation cards were sent. Our headmaster hoisted the national flag. All sang the national anthem. The headmaster made a speech. The function was over at 10 a.m. All were very happy.
स्वतन्त्रता दिवस — 15 अगस्त बहुत महत्त्वपूर्ण दिवस है। इस दिन भारत स्वतन्त्र हुआ। यह एक राष्ट्रीय त्यौहार है। भारत के प्रधानमंत्री हमारे राष्ट्रीय ध्वज को लाल किले पर फहराते हैं। वह इस दिन समस्त देशवासियों को सम्बोधित करते हैं। इसकी तैयारियाँ बहुत शान-शौकत से की जाती हैं। इस स्वतन्त्रता दिवस पर हमारे स्कूल के भवन को सजाया गया। निमंत्रण पत्र भेजे गये। हमारे प्रधानाध्यापक ने राष्ट्रीय ध्वज फहराया। सबने राष्ट्रीय गान गाया। प्रधानाध्यापक ने एक भाषण दिया। समारोह 10 बजे समाप्त हुआ। सभी प्रसन्न थे।
Question 2.
Write a short paragraph on Rain Water Harvesting. You may use the following words/informationRain Water Harvesting, Third World War, goes down the drain, saves from floods, ground water level, irrigation, immediate need.
Answer:
Rain Water Harvesting — Rain water harvesting is the crying need of the day. It is said that if the Third World War is to be fought, it will be fought for water. The huge quantity of the rain water goes down the drain every year. Every home, every village, every city should have rain water harvesting system.
It saves us from floods. It saves bays, seas and oceans from overflowing. It maintains the ground water level. In desert area, it makes available the precious water round the year. It can be used for irrigation, too. Thus, the harvesting of the rain water is the immediate need of the hour.
वर्षा जल संग्रहण — वर्षा जल संग्रहण आज बेहद आवश्यक है। यह कहा जाता है कि यदि तृतीय विश्व युद्ध होता है तो यह जल के लिए लड़ा जाएगा। प्रत्येक वर्ष वर्षा जल की विशाल मात्रा नालों में बह जाती है। प्रत्येक घर, प्रत्येक गाँव व प्रत्येक शहर में वर्षा जल संग्रहण प्रणाली होनी चाहिए। यह हमें बाढ़ से बचाता है।
यह खाड़ियों, सागरों व महासागरों को ओवरफ्लो होने से बचाता है। यह भूमिगत जल स्तर को बनाए रखता है। मरुस्थलों में तो यह वर्षभर, कीमती जल उपलब्ध कराता है। यह सिंचाई के लिए भी प्रयोग किया जा सकता है। इस प्रकार वर्षा के जल का संग्रहण तो आज के समय की तत्काल आवश्यकता है।
Question 3.
Write a paragraph on The Postman’ using the words/group of words given below:
नीचे दिये गये शब्दों/शब्दों के समूह का प्रयोग करते हुए ‘The Postman’ पर एक गद्यांश लिखिए :
government, khaki dress, honest, hardworking in all weathers, bag, post office, punctual, read and write, duty, low salary.
Answer:
The Postman’s — A postman is a government servant. He puts on ‘khaki’ dress. He has a bag. He brings our letters and moneyorders. He comes on bicycle. We wait for him. When we have a letter, he comes to our house. He calls us. He gives our letters to us. Then he goes to other houses. We are happy to get our letters. His duty is very hard. He works hard in all the weathers. Whether it may be very hot, or very cold, he comes. He is honest. He is not angry. He is punctual. He can read and write. His salary is low.
पोस्टमैन (डाकिया) — पोस्टमैन, एक सरकारी कर्मचारी होता है। वह खाकी वर्दी पहनता है। उसके पास एक थैला होता है। वह हमारे पत्र एवं मनीआर्डर लाता है। वह साइकिल पर आता है। हम उसकी प्रतीक्षा करते हैं। जब हमारा कोई पत्र होता है तो वह हमारे घर आता है । वह हमें बुलाता है। वह हमें हमारे पत्र देता है। फिर वह अन्य घरों में जाता है। हम पत्र प्राप्त करके प्रसन्न होते हैं। उसकी ड्यूटी बहुत कठिन होती है। वह सभी मौसमों में कठिन परिश्रम करता है। चाहे बहुत गर्मी हो अथवा बहुत सर्दी हो, किन्तु वह आता है । वह ईमानदार है। वह क्रोधित नहीं होता है। वह समय का पाबंद होता है। वह पढ़ और लिख सकता है। उसका वेतन कम होता है।
Question 4.
Write a paragraph on ‘The Diwali’ using the words/group of words given below:
‘नीचे दिये गये शब्दों/शब्दों के समूह का प्रयोग करते हुए ‘The Diwali’ पर एक गद्यांश लिखिए :
Important festival, Kartik, clean and whitewash, decorate, sweets and toys, light, worship, markets.
Answer:
The Diwali — There are many festivals. Diwali is a very important festival of the Hindus. Diwali is a festival of lights. It falls in the month of Kartik every year. It is a festival of happiness. Men and women, boys and girls, old and young, everyone looks happy. People clean and whitewash their houses. People buy sweets and toys and many other things. Ladies prepare special food. At night people light lamps and candles. They put them in rows. At night people worship Lakshmi-the goddess of wealth. Markets are decorated.
दीवाली — अनेक त्यौहार होते हैं। दीवाली, हिन्दुओं का सबसे महत्त्वपूर्ण त्यौहार है। दीवाली ‘प्रकाश का त्यौहार’ है। यह प्रतिवर्ष कार्तिक के महीने में होता है। यह खुशी का त्यौहार है। पुरुष और स्त्रियाँ, लड़के और लड़कियाँ, वृद्ध एवं युवा, सभी प्रसन्न दिखाई देते हैं। लोग अपने मकानों की सफाई करते हैं और सफेदी करते हैं। लोग मिठाइयाँ, खिलौने और अन्य अनेक चीजें खरीदते हैं। स्त्रियाँ विशेष भोजन पकाती हैं। रात्रि को लोग दीपक व मोमबत्तियाँ जलाते हैं। वे उन्हें पंक्तियों में रखते हैं। रात्रि को लोग लक्ष्मी की-जो धन की देवी है-पूजा करते हैं। बाजार सजाए जाते हैं।
Question 5.
Write a paragraph on ‘My Daily Life’ using the words/group of words given below :
नीचे दिये गये शब्दों/शब्दों के समूह का प्रयोग करते हुए ‘My Daily Life’ पर एक गद्यांश लिखिए :
name, get up, teeth, bath, breakfast, school, come back, bed.
Answer:
My Daily Life — My name is Raju. I read in class VII. I get up early in the morning. I clean my teeth. I wash my face and hands. I take a bath. I take breakfast. I take milk and bread in breakfast. Then I go to school. I read there carefully. I come back from school at 1 p.m. Then I eat my lunch. In the evening I play football. I come back. I take food at 7 p.m. After it I read for two hours. Then I go to bed.
मेरा दैनिक जीवन — मेरा नाम राजू है। मैं सातवीं कक्षा में पढ़ता हूँ। मैं सुबह जल्दी उठता हूँ। मैं अपने दाँतों को साफ करता हूँ। मैं अपने चेहरे व हाथों को धोता हूँ। मैं स्नान करता हूँ। मैं नाश्ता करता हूँ। मैं नाश्ते में दूध और ब्रेड लेता हूँ। तब मैं स्कूल जाता हूँ। मैं वहाँ सावधानी से पढ़ता हूँ। मैं 1.00 बजे स्कूल से लौट कर आता हूँ। फिर मैं दोपहर का भोजन करता हूँ। शाम को मैं फुटबाल खेलता हूँ। मैं लौटकर आता हूँ। मैं सात बजे भोजन करता हैं। इसके बाद मैं दो घंटे पढ़ता हूँ। फिर मैं सो जाता हूँ।
Question 6.
Write a paragraph on ‘A Picnic’ using the words/group of words given below:
नीचे दिये गये शब्दों/शब्दों के समूह का प्रयोग करते हुए ‘A Picnic’ पर एक गद्यांश लिखो :
Sunday, sum, weather, picnic, garden, canal, birds, monkeys, rest, tea, biscuits, songs, enjoyed.
Answer:
A Picnic — It was Sunday. It was a rainy day. The sun was behind the clouds. The weather was very fine. We went for a picnic. We went to the canal. There was a beautiful garden near the canal. There were some beautiful birds and monkeys in the trees. We played ‘Kabaddi’. After sometime we bathed in the canal. We were tired. We took tea and biscuits. We were talking and laughing. We took rest for some time. Some friends sang songs. Now it was evening. We came back to our houses. I was very happy. We enjoyed the picnic.
एक पिकनिक — रविवार का दिन था। वर्षा का दिन था। सूर्य बादलों के पीछे था। मौसम बहुत सुहावना था। हम पिकनिक मनाने गये। हम नहर पर गये। नहर के निकट एक सुन्दर बगीचा था। वृक्षों पर कुछ सुन्दर पक्षी एवं बंदर थे। हम कबड्डी खेले। थोड़े समय के पश्चात् हमने नहर में स्नान किया। हम थक गये थे। हमने चाय और बिस्कुटें लीं। हम बातें कर रहे थे और हँस रहे थे। हमने थोड़ी देर विश्राम किया। कुछ मित्रों ने गाने गाये। अब शाम हो गई थी। हम अपने घरों को वापस आ गये। मैं बहुत प्रसन्न था। हमने पिकनिक का आनन्द लिया।
Question 7.
Write a paragraph on ‘Mahatma Gandhi’ using the words/group of words given below:
नीचे दिये गये शब्दों/शब्दों के समूहों का प्रयोग करते हुए ‘Mahatma Gandhi’ पर एक गद्यांश लिखो :
great leader, father of the nation, born, school, England, South Africa, MY National Congress, movements, prison, freedom, shot dead.
Answer:
Mahatma Gandhi — Mahatma Gandhi was a great leader of India. He made India free. He was born on 2 October, 1869 in Gujrat. He was sent to school. Then he was sent to England for higher education. He did his Law from there. He went to South Africa. He joined National Congress. He started many movements. He started ‘Swadeshi Movement’ and ‘Quit India Movement’. He started ‘Satyagrah’. He was sent to jail many times. He is respected by all the Indian.People call him the ‘Father of the Nation’. People loved him very much and called him Bapu’. He was shot dead on 30 January, 1948.
महात्मा गाँधी — महात्मा गाँधी भारत के एक महान नेता थे। उन्होंने भारत को स्वतन्त्र कराया। उनका जन्म 2 अक्टूबर, 1869 को गुजरात में हुआ था। उन्हें स्कूल भेजा गया। फिर उच्च शिक्षा के लिए उन्हें इंग्लैण्ड भेजा गया। उन्होंने कानून की शिक्षा वहीं प्राप्त की। वह दक्षिण अफ्रीका गये। वे राष्ट्रीय कांग्रेस में सम्मिलित हुए। उन्होंने अनेक आन्दोलन आरम्भ किये। उन्होंने ‘स्वदेशी आन्दोलन’ और ‘भारत छोड़ो आन्दोलन’ आरम्भ किए। उन्होंने ‘सत्याग्रह’ आरम्भ किया। उन्हें अनेक बार जेल भेजा गया। सभी भारतीय उनका सम्मान करते हैं। लोग उन्हें ‘राष्ट्र पिता’ कहते हैं। लोग उन्हें बहुत प्यार करते थे और उन्हें बापू कहते थे। 30 जनवरी, 1948 को उनकी गोली मारकर हत्या कर दी गई।
Question 8.
Write a paragraph on ‘A Village Farmer’ using the words/group of words given below:
नीचे दिये गये शब्दों/शब्दों के समूह का प्रयोग करते हुए ‘A Village Famer’ पर एक गद्यांश लिखिये :
farmer, poor, a small piece of land, ploughs fields, works hard, honest, has bullocks, milks cows and buffaloes, simple food, poor condition.
Answer:
A Village Farmer — There are many villages. There are many farmers. They are poor. A farmer has a small piece of land. He ploughs fields. He works hard from moming to evening. He is honest. He has cattle. He has bullocks, cows and buffaloes. He feeds them all. He milks cows and buffaloes. He takes simple food. He lives in poor condition.
एक ग्रामीण कृषक अनेक गाँव हैं। — अनेक किसान हैं। वे निर्धन हैं। किसान के पास भूमि का एक छोटा टुकड़ा होता है। वह खेतों में हल चलाता है। वह सुबह से शाम तक कठिन परिश्रम करता है। वह ईमानदार है। उसके पास पशु होते हैं। उसके पास गायें, बैल और भैंसें होती हैं। वह उन सबको चारा डालता है। वह गाय व भैंसों का दूध निकालता है। वह साधारण भोजन करता है। वह खराब दशाओं में रहता है।
Question 9.
Write a paragraph on ‘My Mother’ using the words/group of words given below:
नीचे दिये गये शब्दों/शब्दों के समूह का प्रयोग करते हुए ‘My Mother’ पर एक गद्यांश लिखिये :
years, gets up, domestic work, simple lady, simple clothes, cooks, temple, tells us good stories, bed.
Answer:
My Mother — My mother is fifty years old. She gets up early in the morning. She cleans the house. She does domestic work. She prepares breakfast. She cooks food. She is a simple lady. She works hard. She puts on simple clothes. She daily goes to a temple. She loves us very much. We also love her very much. She tells us good stories. She goes to bed at 10.30 p.m.
मेरी माता — मेरी माता की आयु 50 वर्ष है। वह सुबह जल्दी उठती हैं। वह मकान की सफाई करती हैं। वह गृहस्थी का कार्य करती हैं। वह नाश्ता तैयार करती हैं। वह भोजन पकाती हैं। वह एक सीधी (सरल) स्त्री हैं। वह कठिन परिश्रम करती हैं। वह साधारण वस्त्र पहनती हैं। वह प्रतिदिन मंदिर जाती हैं। वह हमें बहुत प्यार करती हैं। हम भी उन्हें बहुत प्यार करते हैं। वह हमें अच्छी कहानियाँ सुनाती हैं। वह रात्रि 10.30 बजे सो जाती हैं।
Question 10.
Write a paragraph on ‘My Class/ Best Teacher’ using the words/group of words given below:
नीचे दिये गये शब्दों/शब्दों के समूह का प्रयोग करते हुए ‘My Class/Best Teacher’ पर एक गद्यांश लिखिये :
name, teaches, years, simple, dress, method, punctual, late, hardworking, waste, happy, kind, help, love, sportsman.
Answer:
My Class Teacher
Or
My Best Teacher
I read in Shri Jain Sec. School. It is a big school. There are many teachers. Shri Atul is our class teacher. He teaches us English. He is about 50 years old. He is a simple man. His dress is simple. His method of teaching is good. He is very punctual. He is never late. He is a hardworking teacher. He does not waste time. He is always happy. He is a kind man. He loves all the students, and they love him. All the students respect him. He helps the weak and poor students.
He is a sportsman, too. He is my best teacher..
मेरे कक्षा-अध्यापक
अथवा
मेरे प्रिय अध्यापक
मैं श्री जैन सैकेन्ड्री स्कूल में पढ़ता हूँ। यह एक बड़ा स्कूल है। इसमें अनेक अध्यापक हैं। श्री अतुल हमारे कक्षा अध्यापक है। वह हमें अंग्रेजी पढ़ाते हैं। वह लगभग 50 वर्ष के हैं। वह एक सरल आदमी हैं। वह साधारण वस्त्र पहनते हैं। उनके पढ़ाने का तरीका अच्छा है। वह समय के बड़े पाबंद हैं। उन्हें देर कभी नहीं होती। वह परिश्रमी अध्यापक हैं। वह समय बरबाद नहीं करते। वह सदा प्रसन्न रहते हैं। वह दयालु आदमी हैं। वह सभी विद्यार्थियों को प्यार करते हैं और सभी विद्यार्थी उन्हें प्यार करते हैं। सभी विद्यार्थी उनका सम्मान करते हैं। वह कमजोर तथा निर्धन विद्यार्थियों की सहायता करते हैं। वह एक खिलाड़ी भी हैं। वे मेरे प्रिय अध्यापक हैं।
B. Paragraphs Based On Questions
Question 11.
Write a paragraph on Our Headmaster’ with the help of the questions given below:
नीचे दिये गये प्रश्नों की सहायता से ‘Our Headmaster’ पर गद्यांश लिखिये :
1. In which school do you read ?
2. What type of school is it?
3. Who is your Headmaster/Principal?
4. What type of person is she/he?
5. Mention her/his qualities.
Answer:
Our Headmaster — I read in Shri Jain Sec. School. It is a big school. Shri Rajesh is our Headmaster/ Principal. He is about 50 years old. He is a simple man. He teaches us English. His method of teaching is very good. He is very punctual. He is never late. He is a hardworking man. He does not waste time. He is a good speaker. He is always happy. He is a kind man. He loves all the students and they love him. He supervises the school. He helps the students. He is a sportsman. He has good manners.
हमारे प्रधानाध्यापक — मैं श्री जैन सैकेण्ड्री स्कूल में पढ़ता हूँ। यह एक बड़ा स्कूल है। श्री राजेश, हमारे प्रधानाध्यापक/प्रधानाचार्य हैं। वह लगभग 50 वर्ष के हैं। वह एक सीधे आदमी हैं। वह हमें अंग्रेजी पढ़ाते हैं। उनके पढ़ाने का तरीका बहुत अच्छा है। वह समय के पाबंद हैं। उन्हें देर कभी नहीं होती। वह कठिन परिश्रमी व्यक्ति हैं। वह समय को बर्बाद नहीं करते। वह एक अच्छे वक्ता हैं। वह सदा प्रसन्न रहते हैं। वह एक दयालू आदमी हैं। वह सभी विद्यार्थियों को प्यार करते हैं और विद्यार्थी भी उनसे प्यार करते हैं। वह स्कूल की देखभाल करते हैं। वह विद्यार्थियों की सहायता करते हैं। वह एक खिलाड़ी हैं। उनमें अच्छा शिष्टाचार है।
Question 12.
Write a paragraph on ‘My Family’ with the help of the sentences given below:
नीचे दिये गये प्रश्नों की सहायता से ‘My Family’ पर एक गद्यांश लिखो :
1. How large is your family?
2. How many members are there is your family?
3. Write about yourself your father, your mother and your brother/sister.
4. When do you play?
5. Are you happy?
Answer:
My Family — My family is small. There are four members in my family. I am Sunita. I am a student. I read in VII class. My father is an engineer. We have a big house and a car. My mother is a teacher in a school. She daily goes to school. She is a good teacher. She cooks food for us. I have one younger brother. He reads in V class. We play in the evening. We are happy.
मेरा परिवार — मेरा परिवार छोटा है। मेरे परिवार में चार सदस्य हैं। मैं सुनीता हूँ। मैं एक विद्यार्थी हूँ। मैं कक्षा 7 में पढ़ती हूँ। मेरे पिता एक इंजीनियर हैं। हमारा एक बड़ा मकान और एक कार है। मेरी माता एक स्कूल में अध्यापिका हैं। वह स्कूल प्रतिदिन जाती हैं। वह एक अच्छी अध्यापिका हैं। वह हमारे लिये भोजन पकाती हैं। मेरा एक छोटा भाई है । वह पांचवीं कक्षा में पढ़ता है। हम शाम को खेलते हैं। हम प्रसन्न हैं।
Question 13.
Write a paragraph on ‘My Peg Dog’ with the help of the questions given below:
नीचे दिये गये प्रश्नों की सहायता से ‘My Pet Dog’ पर एक गद्यांश लिखो :
1. Which pet animal do you have?
2. What type of dog is it?
3. What do you give it to eat?
4. What are its benefits?
5. How do you feel about it?
Answer:
My Pet Dog — I have a pet dog. It is small and beautiful. It is loyal to us. We give it milk, meat and bread to eat. If someone comes to our house, it barks. It is watchful. No thief can come to our house. It plays with the children. We love it. I am happy to see it.
मेरा पालतू कुत्ता — मेरे पास एक पालतू कुत्ता है। यह छोटा और सन्दर है। यह हमारे प्रति वफादार है। हम इसे दूध, मांस और रोटी खाने के लिए देते हैं। यदि कोई हमारे घर आता है तो यह भौंकता है। यह बहुत चौकस रहता है। हमारे घर में कोई चोर नहीं आ सकता है। यह बच्चों के साथ खेलता है। हम इसे प्यार करते हैं। मैं इसे देखकर खुश होता हूँ।
Question 14.
Write a paragraph on The Village Fair’ with the help of the questions given below :
नीचे दिये गये प्रश्नों की सहायता से ‘The Village Fair’ पर गद्यांश लिखो :
1. When did you go to see the village fair?
2. How many people were there?
3. How many shops were there?
4. What were they selling.
5. What did you see there?
6. Were people enjoying it?
Answer:
The Village Fair — Last Friday I went to visit the village fair. There were many men, women and children. There were many shops. They were selling bangles, pots, utensils, toys, balloons and many other things. People were coming and going here and there. There were songs and dances. There was a juggler. He was showing magic-show. There were merry-go-rounds. Many people and children were enjoying it.
ग्रामीण मेला गत — शुक्रवार को मैं ग्रामीण मेला देखने गया। वहाँ अनेक मनुष्य, स्त्रियाँ और बच्चे थे। वहाँ अनेक दुकानें थीं। वे चूड़ियाँ, मिट्टी के बर्तन, अन्य बर्तन, खिलौने, गुब्बारे और अनेक वस्तुएँ बेच रहे थे। लोग इधरउधर आ-जा रहे थे। वहाँ गाने और नृत्य हो रहे थे। वहाँ एक बाजीगर था। वह जादू का खेल दिखा रहा था। वहाँ घूमने वाले झूले थे। अनेक व्यक्ति और बच्चे इसका आनन्द ले रहे थे।
Question 15.
Write a paragraph on ‘My Best Friend’ with the help of the questions given below:
नीचे दिये गये प्रश्नों की सहायता से ‘My Best Friend’ पर एक गद्यांश लिखिये :
1. Who is your best friend?
2. What do you know about his/her father?
3. Mention his qualities.
4. What type of nature does he/she have?
5. Why do you like him?
Answer:
My Best Friend — Govind is my best friend. He is my class fellow. His father is a rich man. Govind is honest. He helps the poor boys. He is very intelligent. He is very hardworking. He scores high marks in the examination. He is kind to others. He obeys his teachers. He respects his elders. He is a good player. He won many prizes. He is a simple boy. He is very social. He helps me very much so I like him.
मेरा सर्वश्रेष्ठ — मित्र गोविन्द मेरा सर्वश्रेष्ठ मित्र है। वह मेरा सहपाठी है। उसका पिता एक धनी व्यक्ति है। गोविन्द ईमानदार है। वह निर्धन लड़कों की सहायता करता है। वह बहुत होशियार है। वह बहुत परिश्रमी है। परीक्षा में वह बहुत अच्छे अंक प्राप्त करता है। वह दूसरों के प्रति दयाल है। वह अपने अध्यापकों की आज्ञा मानता है। वह अपने बड़ों का आदर करता है। वह एक अच्छा खिलाड़ी है। उसने अनेक इनाम जीते हैं। वह एक सरल लड़का है। वह बहुत मिलनसार है। वह मेरी बहुत सहायता करता है इसलिए मैं उसे पसंद करता हूँ।
Question 16.
Write a paragraph on ‘My Village with the help of the questions given below :
नीचे दिये गये प्रश्नों की सहायता से ‘My Village’ पर गद्यांश लिखिए:
1. Where do you live?
2. How do people live?
3. Mention the facilities in the village.
4. Are there hills and green trees?
5. Are you happy there?
Answer:
My Village — I live in Rampura village. It is a small village. People live in huts. There is a well in the village. Women bring water from there. There is an Upper Primary School. There is a Panchayat Bhawan. There is a dispensary. There is a doctor in it. Most of the people are farmers. There are some potters and carpenters. There are two small shops. We buy things from there. There are hills and green trees. There is a temple. We are happy there.
मेरा गाँव — मैं रामपुरा गाँव में रहता हूँ। यह एक छोटा गाँव है। लोग झोंपड़ियों में रहते हैं। यहाँ एक कुआँ है। स्त्रियाँ वहाँ से पानी लाती हैं। वहाँ एक अपर प्राइमरी स्कूल है। वहाँ एक पंचायत भवन है। वहाँ एक चिकित्सालय है। वहाँ एक डॉक्टर है। अधिकांश लोग किसान हैं। वहाँ कुछ कुम्हार और खाती (सुथार) हैं। वहाँ दो छोटी दुकानें हैं। हम वहाँ से चीजें खरीदते हैं। वहाँ पहाड़ियाँ तथा हरे वृक्ष हैं। वहाँ एक मंदिर है। हम वहाँ प्रसन्न हैं।
Question 17.
Write a paragraph on My School with the help of the questions given below:
नीचे दिये गये प्रश्नों की सहायता से ‘My School’ पर गद्यांश लिखिए :
1. Where do you read?
2. Write about the facilities there?
3. How many students and teachers are there?
4. When do the students play there?
5. Do you like it?
Answer:
My School — I read in Birla Upper Primary School. Its building is big. There are about 30 classrooms. The rooms are big. About 60 students can sit in a room. There is a big hall and a staffroom. Teachers sit and take rest in the staffroom. There is a library in the school. There is a watertank. There is a Headmaster. He is very kind. There are about 1,000 students. There are about 50 teachers. There is a garden with many trees. There is a playground. Students play games in the evening. I like my school very much.
मेरा स्कूल — मैं बिरला अपर प्राइमरी स्कूल में पढ़ता हूँ। इसका भवन बड़ा है। इसमें लगभग 30 कमरे हैं। कमरे बड़े हैं। एक कमरे में लगभग 60 विद्यार्थी बैठ सकते हैं। एक बड़ा हॉल व एक अध्यापक कक्ष है। अध्यापक वहाँ बैठते हैं और विश्राम करते हैं। स्कूल में एक पुस्तकालय है। पानी का एक टैंक है। एक प्रधानाध्यापक हैं। वह बहुत दयालु हैं। वहाँ लगभग 1000 विद्यार्थी हैं। वहाँ लगभग 50 अध्यापक हैं। एक बगीचा है जिसमें अनेक वृक्ष हैं। एक खेल का मैदान है। विद्यार्थी शाम को खेलते हैं। मैं अपने स्कूल को बहुत पसन्द करता हूँ।
Question 18.
Write a paragraph on “How I Prepared Tea’ with the help of the questions given below :
नीचे दिये गये प्रश्नों की सहायता से ‘How I Prepared Tea’ पर गद्यांश लिखो :
1. When did you prepare tea?
2. Who came to you?
3. Where was your mother?
4. How did you make tea?
5. How did you feel?
Answer:
How I Prepared Tea — It was Sunday. Some of my friends came to me. My mother was not at home. She had gone to market. I thought to prepare tea. I went into the kitchen. I lighted the stove. I put the kettle with water on it. When the water was boiling, I put tealeaves into it.
After 3-4 minutes, I put some milk and some sugar into it. Now the tea was ready. I put (poured) it into the teapot. I took the teapot with cups and plates to the friends. I served tea to them. The tea was very tasty. I was very happy.
मैंने चाय कैसे तैयार की रविवार का दिन था। मेरे कुछ मित्र मेरे यहाँ आये। मेरी माताजी घर पर नहीं थीं। वह बाजार गई हुई थीं। मैंने चाय बनाने का विचार किया। मैं रसोई में गया। मैंने स्टोव जलाया। मैंने पानी सहित केतली इस पर रख दी। जब पानी उबल रहा था, मैंने इसमें कुछ चाय की पत्तियाँ डाली। 3-4 मिनट के बाद मैंने इसमें कुछ दूध और चीनी डाली। अब चाय तैयार थी। इसे मैंने चायदानी में डाला। मैं प्यालों और प्लेटों के साथ चायदानी को मित्रों के पास ले गया। मैंने उन्हें चाय दी। चाय बहुत स्वादिष्ट थी। मैं बहुत खुश था।
Question 19.
Write a paragraph on ‘A Scene At The Railway Platform with the help of the questions given below:
नीचे दिये गये प्रश्नों की सहायता से ‘A Scene At The Railway Platform’ पर गद्यांश लिखिये :
1. When and why did you go to the railway station?
2. How colourful was the scene?
3. What did you see there?
4. What happened when the train arrived?
5. How did you find the scene?
Answer:
A Scene At The Railway Platform — Last Sunday I went to the railway station to receive my uncle. The train was late. So I waited there. The scene of the platform was colourful. There was hustle and bustle. There were hawkers and vendors. They were selling many things. Some passengers were sitting on the benches and some were sitting on their luggage. Coolies were carrying luggage. There were some teastalls. The train arrived. There was a great noise. I saw my uncle and went to him: We hired a taxi and returned home. The scene at the railway station was an interesting one.
रेलवे प्लेटफार्म का दृश्य — पिछले रविवार को मैं अपने चाचा को लेने रेलवे स्टेशन गया। ट्रेन लेट थी। इसलिये मैंने वहाँ प्रतीक्षा की। प्लेटफार्म का दृश्य रंगीन था। वहाँ बहुत भागमभाग थी। वहाँ खोमचे वाले व फेरी वाले थे। वे अनेक चीजें बेच रहे थे। कुछ यात्री बैंचों पर बैठे हुए थे और कुछ अपने सामान पर । कुली सामान ले जा रहे थे। वहाँ चाय के कुछ स्टाल थे। ट्रेन आ गई। बहुत शोर था। मैंने अपने चाचा को देखा और उनके पास गया। हमने एक टैक्सी ली और घर आ गये। रेलवे प्लेटफार्म का दृश्य रुचिकर था।
C. Paragraphs With Individual Sentences
Question 20.
Write ten sentences on ‘A Visit to A Zoo’.
‘A Visit to AZoo’ पर 10 वाक्य लिखिए।
Answer:
A Visit to A Zoo
1. A zoo is a place where many kinds of birds and animals are kept.
2. Last Saturday I went there with my class teacher and other class-fellows.
3. The zoo was divided in two sections.
4. Birds were kept in one section and wild animals are kept in another section.
5. I saw there lions, tigers, cubs, bears, wolves, deer etc.
6. I saw some monkeys too…
7. I threw some groundnuts at them.
8. There were many birds in birds’ section.
9. I saw there parrots, mynahs, white peacocks, ostriches etc.
10. I liked zoo very much.
चिड़ियाघर का भ्रमण
1. चिड़ियाघर ऐसा स्थान होता है जहाँ अनेक प्रकार के पक्षी और जानवर रखे जाते हैं।
2. पिछले शनिवार को मैं वहाँ अपने कक्षा अध्यापक तथा सहपाठियों के साथ गया था।
3. चिड़ियाघर दो भागों में बाँटा हुआ था।
4. एक भाग में पक्षियों को रखा गया था और जंगली जानवरों को दूसरे भाग में रखा गया था।
5. मैंने वहाँ शेर, बाघ, शेर के बच्चे, भालू, भेड़िये, हिरण आदि देखे।
6. मैंने कुछ बन्दर भी देखे।
7. मैंने उनकी तरफ कुछ मूंगफलियाँ फेंकी।
8. पक्षीविभाग में अनेक पक्षी थे।
9. मैंने वहाँ तोते, मैना, सफेद मोर, शुतुरमुर्ग आदि देखे।
10. मुझे चिड़ियाघर बहुत पसन्द आया।
Question 21.
Write a paragraph on ‘The Cow’ in 10 sentences.
The Cow पर 10 वाक्यों में एक पैराग्राफ लिखिए।
Answer:
The Cow
1. The cow is a very useful animal.
2. It is a big animal.
3. It has four legs, two horms, two big eyes, two ears and a long tail.
4. It eats green grass and vegetables.
5. It gives us milk.
6. Milk is necessary for children, men and women of all ages.
7. We make ghee, butter, curd, cheese and other things from milk.
8. Hindus call it ‘mother cow’.
9. Some cows are white, some are black and some are brown.
10. We should take care of cows.
गाय
1. गाय एक बहुत उपयोगी पशु है।
2. यह एक बड़ा पशु है।
3. इसके चार टांगें, दो सींग, दो बड़ी आँखें, दो कान और एक लम्बी पूँछ होती है।
4. यह हरी घास और सब्जियाँ खाती है।
5. यह हमें दूध देती है।
6. बच्चों तथा सभी आयु वाले आदमियों व स्त्रियों के लिए दूध आवश्यक है।
7. हम दूध से घी, मक्खन, दही, पनीर और अन्य चीजें बनाते हैं।
8. हिन्दू इसे ‘गाय माता’ कहते हैं।
9. कुछ गाय सफेद, कुछ काली और कुछ भूरे रंग की होती हैं।
10. हमें गाय की देखभाल करनी चाहिए।
Question 22.
Write a paragraph on “Your Hobby’ in 10 sentences.
‘Your Hobby’ पर 10 वाक्यों में एक पैराग्राफ लिखिये।
Answer:
My Hobby
1. Hobby is a good pastime.
2. Different people have different hobbies.
3. Painting, coin-collecting, stamp-collecting, photography, swimming, dancing, birdwatching, gardening etc. are common hobbies.
4. My favourite hobby is gardening.
5. I have grown a small garden in my house.
6. I have fruit plants, vegetables and flowers in it.
7. Every morning I work in my garden for one hour.
8. Thus I get fresh air and take light exercises daily.
9. We get free and fresh vegetables, flowers and fruits.
10. It is a useful and interesting hobby.
मेरी अभिरुचि
1. अभिरुचि आमोद-प्रमोद के साथ समय गुजारने का अच्छा साधन है।
2. भिन्न-भिन्न लोगों की भिन्न-भिन्न अभिरुचि होती है।
3. पेंटिंग, सिक्के एकत्रित करना, डाक टिकट एकत्रित करना, फोटोग्राफी, तैराकी, नृत्य करना, पक्षीअवलोकन, बागवानी आदि सामान्य अभिरुचियाँ हैं।
4. मेरी पसंदीदा अभिरुचि बागवानी है।
5. मैंने अपने मकान में एक छोटा बगीचा उगाया है।
6. मेरे पास इसमें फल, सब्जियों तथा फूल के पौधे
7. रोजाना सुबह मैं अपने बगीचे में एक घण्टा काम करता हूँ।
8. इस प्रकार मैं रोजाना ताजी हवा प्राप्त करता हूँ तथा हल्के व्यायाम कर लेता हूँ।
9. हम मुफ्त में ताजी सब्जियाँ, फूल तथा फल प्राप्त करते हैं।
10. यह एक लाभप्रद तथा सस्ती अभिरुचि है।