Board Exam 2019
English
Q.1. Draw a character sketch of Bholi. (Bholi)
भोली का चरित्र रेखाचित्र बनाइए।
Bholi was a simple and sensitive girl. Unfortunately, she had suffered from a head injury and smallpox at young age; these events scarred her and made her suffer for the rest of her life. She couldn’t speak till she was five. She stammered whenever she spoke. The attack of smallpox had permanently disfigured her whole body leaving it with black pockmarks. She was a hardworking and dedicated learner. With her teacher’s support, she grew to be a confident, bold, and independent woman. Seeing her teacher’s faith in her abilities, she wanted to get herself to improve. Her confident and bold attitude to raise her voice against a social evil proved that she was educated in the true sense of terms.
भोली एक सीधी-सादी और संवेदनशील लड़की थी। दुर्भाग्य से, वह कम उम्र में सिर में चोट और चेचक से पीड़ित हो गई थी; इन घटनाओं ने उसे डरा दिया और उसे जीवन भर पीड़ित किया। पांच साल की उम्र तक वह बोल नहीं पाती थी। वह जब भी बोलती थी हकलाती थी। चेचक के हमले ने उसके पूरे शरीर पर काले चेचक के निशान छोड़ कर स्थायी रूप से विकृत कर दिया था। वह एक मेहनती और समर्पित शिक्षार्थी थीं। अपने शिक्षक के समर्थन से, वह एक आत्मविश्वासी, साहसी और स्वतंत्र महिला बन गई। अपनी क्षमताओं में अपने शिक्षक के विश्वास को देखकर, वह खुद को सुधारना चाहती थी। एक सामाजिक बुराई के खिलाफ आवाज उठाने के उनके आत्मविश्वास और साहसिक रवैये ने साबित कर दिया कि वह सही मायनों में शिक्षित थीं।
Q.2. Write about Anil’s nature. (The Thief’s Story)
अनिल के स्वभाव के बारे में लिखिए।
Anil was a kind, simple and easy-going young man. He was tall and lean stature and interested in sports like Wrestling. He was not very rich and could not afford to employ Hari as a cook. He had the patience and goodness to not only teach Hari to cook but also to read, write and add numbers.
अनिल एक दयालु, सरल और सरल स्वभाव का युवक था। वह लम्बे और दुबले कद के थे और कुश्ती जैसे खेलों में रुचि रखते थे। वह बहुत अमीर नहीं था और हरि को रसोइया के रूप में नियुक्त करने का जोखिम नहीं उठा सकता था। उनके पास न केवल हरि को खाना बनाना सिखाने के लिए बल्कि पढ़ने, लिखने और संख्या जोड़ने के लिए भी धैर्य और अच्छाई थी।