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English Senior Secondary Board Exam 2017

  1. Describe the appearance of slum children?

(An Elementary classroom in a slum)

स्लम के बच्चों की उपस्थिति का वर्णन करें?

The slum children were looking very weak and hungry as the poet is comparing them opposite to gusty waves that is the children were less energetic and their hunger was gleaming in their eyes like that of a rat. One of the children was suffering from his inherited disease of twisted bones from his father.

झुग्गी के बच्चे बहुत कमजोर और भूखे दिख रहे थे क्योंकि कवि उनकी तुलना तेज लहरों से कर रहा है यानी बच्चे कम ऊर्जावान थे और उनकी आँखों में चूहे की तरह भूख चमक रही थी। बच्चों में से एक अपने पिता से मुड़ी हुई हड्डियों की विरासत में मिली बीमारी से पीड़ित था।

2. What does the poet assert in “Now I will count up to twelve and you keep quiet”.

(Keeping Quiet)

“अब मैं बारह तक गिनूंगा और तुम रखोगे” इसमें कवि किस बात पर जोर देता है

Answer: When we count up to twelve and keep still, it will help us achieve a sense of togetherness. We will not be busy in the mundane activities of life, but on the contrary, in the silence of peace we will have time to introspect.

उत्तर: जब हम बारह तक गिनते हैं और स्थिर रहते हैं, तो यह हमें एकजुटता की भावना प्राप्त करने में मदद करेगा। हम जीवन की सांसारिक गतिविधियों में व्यस्त नहीं होंगे, लेकिन इसके विपरीत, शांति के मौन में हमारे पास आत्मनिरीक्षण करने का समय होगा।

3. What were the different kinds of articles for sale at the road side stand?

(A Roadside Stand)

सड़क किनारे स्टैंड पर बिक्री के लिए विभिन्न प्रकार की वस्तुएँ क्या थीं?

The roadside stand was set up by the rural folks for selling some ordinary things of daily use. Among them they offered wild berries in wooden quarts. There were crooked-necked gourds with silvery hard lumps but the city folk did not stop to purchase these items.

ग्रामीण लोगों द्वारा दैनिक उपयोग की कुछ सामान्य चीजें बेचने के लिए सड़क किनारे स्टैंड की स्थापना की गई थी। उनमें से उन्होंने लकड़ी के क्वार्ट्स में जंगली जामुन चढ़ाए। चांदी के कड़े गांठ वाले टेढ़े-मेढ़े लौकी थे लेकिन शहर के लोग इन वस्तुओं को खरीदने के लिए नहीं रुके।

4. What are the qualities of Aunt-Jennifer’s tigers?

(Aunt Jennifer’s Tigers)

आंटी-जेनिफर के बाघों के क्या गुण हैं?

Aunt Jennifer’s tigers possessed all the qualities that Aunt Jennifer did not have. The tigers were free, fearless, confident and proud whereas Aunt Jennifer was meek, submissive and without any identity. She was a rather indecisive woman unlike the confident tigers she had created.

आंटी जेनिफर के बाघों में वो सारे गुण थे जो आंटी जेनिफर में नहीं थे। बाघ स्वतंत्र, निडर, आत्मविश्वासी और गर्वित थे जबकि आंटी जेनिफर नम्र, विनम्र और बिना किसी पहचान के थीं। वह आत्मविश्वास से भरे बाघों के विपरीत एक अनिर्णायक महिला थी जिसे उसने बनाया था।

5. What dress does M.Hamel wear on his special day?

(My Last Lesson)

M.Hamel अपने विशेष दिन पर कौन सी पोशाक पहनता है?

M Hamel had put on his ceremonial clothes on his last day in the school. He was wearing a beautiful green coat, a frilled shirt, and a little black embroidered silk cap. This was a special ceremonial attire which he usually wore on days of inspection and prize distribution.

एम हमल ने स्कूल में अपने अंतिम दिन अपने औपचारिक कपड़े पहने थे। उसने एक सुंदर हरा कोट, एक झालरदार कमीज और एक छोटी काली कढ़ाई वाली रेशमी टोपी पहनी हुई थी। यह एक विशेष औपचारिक पोशाक थी जिसे वे आमतौर पर निरीक्षण और पुरस्कार वितरण के दिनों में पहनते थे।

6. What do you know about Saheb?

(Lost Spring)

साहेब के बारे में आप क्या जानते हैं?

Ans. Saheb-e-Alam or Saheb, is a ragpicker living in Delhi’s dingy area of Seemapuri. He is one of the many squatters who came from Bangladesh in 1971. His family’s house and fields were swept away by storms in Dhaka. According to the story, Saheb is so poor that his family cannot manage a complete meal for themselves.

साहेब-ए-आलम या साहेब, दिल्ली के सीमापुरी के गंदे इलाके में रहने वाला एक कचरा बीनने वाला है। वह 1971 में बांग्लादेश से आए कई लोगों में से एक हैं। ढाका में तूफान से उनके परिवार का घर और खेत बह गए। कहानी के अनुसार साहब इतने गरीब हैं कि उनका परिवार अपने लिए पूरे भोजन का प्रबंध नहीं कर सकता।

7. Why did William Douglas plan to swim at Y.M.C.A.?

(Deep Water)

विलियम डगलस ने वाई.एम.सी.ए. में तैरने की योजना क्यों बनाई?

When Douglas decided to overcome his childhood fear of water he preferred to go to YMCA swimming pool to learn swimming because it was safe. It was only two or three feet deep at the shallow end; and although it was nine feet at the other end, the drop was quite gradual.

जब डगलस ने पानी के अपने बचपन के डर को दूर करने का फैसला किया तो उन्होंने तैराकी सीखने के लिए वाईएमसीए स्विमिंग पूल जाना पसंद किया क्योंकि यह सुरक्षित था। यह उथले सिरे पर केवल दो या तीन फीट गहरा था; और यद्यपि यह दूसरे छोर पर नौ फीट था, फिर भी यह गिरावट काफी धीरे-धीरे थी।

8. Why did the Crofter become friend to the Peddler?

(The Rattrap)

क्रॉफ्टर पेडलर का दोस्त क्यों बन गया?

He had no wife or children, and craved company and friends. So, one day when the peddler turned up at his doorstep, he was happy to find someone to talk to, to be relieved of his boredom and monotony. This is the reason he was so talkative and friendly with the peddler.

उनकी कोई पत्नी या बच्चे नहीं थे, और वे कंपनी और दोस्तों के लिए तरसते थे। इसलिए, एक दिन जब पेडलर अपने दरवाजे पर आया, तो वह अपनी बोरियत और एकरसता से छुटकारा पाने के लिए किसी से बात करने के लिए खुश था। यही कारण है कि वह पेडलर के साथ इतना बातूनी और मिलनसार था।

9. What did Gandhiji do for the social and cultural upliftment of Champaran?

(Indigo)

चंपारण के सामाजिक और सांस्कृतिक उत्थान के लिए गांधी जी ने क्या किया?

Gandhiji saw the social and cultural backwardness of Champaran, he wanted to do something about it immediately. First of all, he appealed to teachers. Mahadev Desai and Narhari Parekh with their wives volunteered for the work. Several more persons came forward from all over the country to give their services. His son Devdas and wife, Kasturba, also came there. Primary schools were opened in six villages. Kasturba taught the rules on personal cleanliness and community sanitation. In Champaran, health conditions were also miserable. Gandhiji got a doctor to volunteer his services for six months. Gandhiji also noticed the filthy state of women’s clothes. He asked Kasturba to talk to them about it.

गाँधीजी ने चम्पारण के सांस्कृतिक व सामाजिक पिछड़ेपन को देखा और वे शीघ्र ही इन सबके बारे में कुछ काम करना चाहते थे। सर्वप्रथम उन्होंने अध्यापकों से अपील की। महादेव देसाई, नरहरि पारेख और उनकी पत्नियों ने इस काम के लिए स्वयं को पेश किया। देशभर से और भी कई लोग अपनी सेवाएँ देने के लिए आगे आए। उनका पुत्र देवदास और पत्नी कस्तूरबा भी वहाँ आ गए। छ: गाँवों में प्राइमरी स्कूल खोले गए। कस्तूरबा वैयक्तिक स्वच्छता और सामुदायिक स्वच्छता के नियम सिखाती थीं। चम्पारण में स्वास्थ्य के हालात भी दयनीय थे। गाँधीजी को छ: माह तक स्वेच्छा से अथवा निःशुल्क सेवा करने के लिए एक डॉक्टर मिल गया। गाँधीजी ने महिलाओं के कपड़ों की गन्दी हालत भी देखी। उन्होंने कस्तूरबा से उनसे इस विषय में बात करने को

10. What does a physically disabled man expect from people in the story ‘on the face of it’?

एक शारीरिक रूप से विकलांग व्यक्ति ‘on the face of it’ कहानी में लोगों से क्या उम्मीद करता है ?

The message woven into the plot of the play is that scars do not change a person and handicaps must be accepted by individuals and society.”With a burned face, Deny had to face discrimination, because of which he had turned pessimistic.

नाटक के कथानक में बुना गया संदेश यह है कि निशान व्यक्ति को नहीं बदलते हैं और विकलांग व्यक्तियों और समाज द्वारा स्वीकार किए जाने चाहिए।” जले हुए चेहरे के साथ, डेनी को भेदभाव का सामना करना पड़ा, जिसके कारण वह निराशावादी हो गया था।

11. Discuss Zitkalasa & Bama’s experience of social discrimination?

(Memories of Childhood)

ज़िटकलासा और बामा के सामाजिक भेदभाव के अनुभव पर चर्चा करें?

The lesson details a good account of two different girls living at distant places. Zitkala Sa is a native American. She is taken away from her mother forcibly because the white people want the native Indians to adopt their culture. Zitkala revolts the way the Indian girls were forced to wear dresses in an immodest way.

She was much perturbed that the brave shingled the long hair of the girls. According to her culture only the mourners or cowardice wear shingled hair. But she could do nothing when they took her bravely, tied in a chair and cut off her hair. But her spirit could not be suppressed.

On the other hand, Bama was a low-caste girl. She saw the upper caste people showing discrimination against the low caste people. They could not touch food and other items of the upper caste people. They had to work for them and bow their heads. Her spirit too revolted against this injustice. She could not understand this human treatment since all are human beings. She wanted honour for all. Her brother Annan told her that she could do away with these indignities if she worked hard. Bama studied hard and stood first in her class. Many people became her friends.

पाठ में दूर के स्थानों पर रहने वाली दो अलग-अलग लड़कियों के अच्छे विवरण का विवरण दिया गया है। ज़िटकला सा मूल अमेरिकी हैं। उसे उसकी मां से जबरन छीन लिया जाता है क्योंकि गोरे लोग चाहते हैं कि मूल भारतीय उनकी संस्कृति को अपनाएं। ज़िटकला ने भारतीय लड़कियों को जिस तरह से निर्मम तरीके से कपड़े पहनने के लिए मजबूर किया गया था, उसका विद्रोह कर दिया।

वह बहुत परेशान थी कि बहादुर ने लड़कियों के लंबे बाल झड़ गए। उनकी संस्कृति के अनुसार केवल शोक मनाने वाले या कायर लोग ही झुर्रीदार बाल पहनते हैं। लेकिन वह कुछ नहीं कर सकीं जब उन्होंने उसे बहादुरी से कुर्सी में बांधकर उसके बाल काट दिए। लेकिन उसकी आत्मा को दबाया नहीं जा सका।

दूसरी ओर, बामा एक नीच जाति की लड़की थी। उसने उच्च जाति के लोगों को निम्न जाति के लोगों के साथ भेदभाव करते देखा। वे उच्च जाति के लोगों के भोजन और अन्य वस्तुओं को नहीं छू सकते थे। उन्हें उनके लिए काम करना था और सिर झुकाना था। उनकी आत्मा ने भी इस अन्याय के विरुद्ध विद्रोह कर दिया। वह इस मानवीय व्यवहार को समझ नहीं पाई क्योंकि सभी मनुष्य हैं। वह सभी के लिए सम्मान चाहती थी। उसके भाई अन्नान ने उससे कहा कि अगर वह कड़ी मेहनत करती है तो वह इन अपमानों को दूर कर सकती है। बामा ने मेहनत से पढ़ाई की और अपनी कक्षा में प्रथम स्थान प्राप्त किया। कई लोग उसके दोस्त बन गए।

12. What does Jack Finney mean by ‘The Third Level’?

(The Third Level)[2]

‘द थर्ड लेवल’ से जैक फिन का क्या मतलब है

The Third Level by Jack Finney is about the harsh realities of war. War has irreversible consequences thus leaving people in a state of insecurity. It is also about modern-day problems and how the common man tends to escape reality by various means.

जैक फिन्नी का तीसरा स्तर युद्ध की कठोर वास्तविकताओं के बारे में है। युद्ध के अपरिवर्तनीय परिणाम होते हैं जिससे लोग असुरक्षा की स्थिति में आ जाते हैं। यह आधुनिक समय की समस्याओं के बारे में भी है और आम आदमी विभिन्न तरीकों से वास्तविकता से कैसे बचता है।

13. What does the astrologer foretell about the crown prince Jung Jung Bahadur? [2]

क्राउन प्रिंस जंग जंग बहादुर के बारे में ज्योतिषी क्या भविष्यवाणी करता है ?

The astrologers predicted that the newly-born prince will grow up to become the hero of the heroes, brave of the bravest and a great warrior. He also predicted that the baby was born in the hour of the bull.

ज्योतिषियों ने भविष्यवाणी की कि नवजात राजकुमार बड़ा होकर नायकों का नायक, सबसे बहादुर और एक महान योद्धा बनेगा। उन्होंने यह भी भविष्यवाणी की कि बच्चे का जन्म बैल के घंटे में हुआ था।

14. What was the chief concern of Dr. Sadao’s father?

(The Enemy)

डॉ. सदाओ के पिता की मुख्य चिंता क्या थी?

Sadao’s father was an ambitious person. He wanted to make his son only a famous doctor. Therefore, he sent Sadao to America to attain higher education. Sadao mastered the art of healing wounds. Sadao came to his father’s expectations when he became a successful surgeon and a famous scientist.

सदाओ के पिता एक महत्वाकांक्षी व्यक्ति थे। वह अपने बेटे को सिर्फ एक मशहूर डॉक्टर बनाना चाहते थे। इसलिए उन्होंने सदाओ को उच्च शिक्षा प्राप्त करने के लिए अमेरिका भेजा। सदाओ ने घावों को भरने की कला में महारत हासिल की। सादाओ अपने पिता की अपेक्षाओं पर तब खरे उतरे जब वे एक सफल सर्जन और प्रसिद्ध वैज्ञानिक बने।

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