SENIOR SECONDARY EXAMINATION 2016

  1. What should the people do instead of preparing wars during the silence? (Keeping Quiet)

मौन के दौरान युद्ध की तैयारी करने के बजाय लोगों को क्या करना चाहिए?

Ans: Instead of indulging in wars, the people must come out in their best dresses with then- brothers. They should go out for a walk under the shady trees and enjoy themselves doing nothing. This would bring the feeling of togetherness among them.

उत्तर : लोगों को युद्धों में लिप्त होने के स्थान पर तत्कालीन भाइयों के साथ अपने सर्वोत्तम परिधानों में बाहर आना चाहिए। उन्हें छायादार पेड़ों के नीचे टहलने के लिए बाहर जाना चाहिए और कुछ न करने का आनंद लेना चाहिए। इससे उनके बीच एकता की भावना आएगी।

  1. Why is the mother’s face compared to a corpse? (My mother at Sixty-Six)

माँ के चेहरे की तुलना लाश से क्यों की जाती है?

The statement refers to the fact that the poet had only then realized how old her mother had become and she looked close to death because her face already resembled that of a corpse due to her advancing age.

कथन इस तथ्य को संदर्भित करता है कि कवि को तब ही एहसास हुआ था कि उसकी माँ कितनी उम्र की हो गई थी और वह मौत के करीब लग रही थी क्योंकि उसका चेहरा उसकी बढ़ती उम्र के कारण पहले से ही एक लाश जैसा था।

c) Why is Aunt Jennifer’s fingers fluttering through her wool? (Aunt Jennifer’s Tigers)

आंटी जेनिफर की उंगलियाँ उसकी ऊन से क्यों फड़फड़ा रही हैं?

Aunt Jennifer’s hands are ‘fluttering through her wool’ because she is an old lady on whom age has taken its toll. The fluttering of Aunt Jennifer’s fingers also signifies her oppressed mental condition which makes it difficult for her to even pull an ivory needle while embroidering.

आंटी जेनिफर के हाथ ‘उसके ऊन से फड़फड़ा रहे हैं’ क्योंकि वह एक बूढ़ी औरत है जिस पर उम्र ने अपना असर डाला है। आंटी जेनिफर की उंगलियों का फड़फड़ाना उनकी उत्पीड़ित मानसिक स्थिति को भी दर्शाता है जिससे उनके लिए कशीदाकारी करते समय हाथी दांत की सुई तक खींचना मुश्किल हो जाता है।

d) What theme does the poet concentration in the poem “An Elementary school classroom in a slum?” (An Elementary classroom in a slum)

“झुग्गी बस्ती में एक प्राथमिक विद्यालय की कक्षा” कविता में कवि किस विषय पर ध्यान केंद्रित करता है?

In this poem, Stephen Spender deals with the theme of social injustice and class inequalities. He presents the theme by talking of two different and incompatible worlds. The world of the rich and the civilized has nothing to do with the world of narrow lanes and cramped holes.

इस कविता में, स्टीफन स्पेंडर सामाजिक अन्याय और वर्ग असमानताओं के विषय से संबंधित है। वह दो अलग और असंगत दुनिया की बात करके विषय प्रस्तुत करता है। अमीर और सभ्य लोगों की दुनिया का संकरी गलियों और तंग गड्ढों की दुनिया से कोई लेना-देना नहीं है।

e) Why did M. Hamel say that it was his last lesson? (The last lesson)

एम. हैमेल ने यह क्यों कहा कि यह उनका अंतिम पाठ था?

Answer. The French teacher M Hamel announced that he would be teaching his last French lesson that day because the orders had come from Berlin to teach only German in the schools of Alsace and Lorraine.

f) What did Douglas do to overcome his fear of water? (Deep water)

उत्तर- फ्रांसीसी शिक्षक एम हैमेल ने घोषणा की कि वह उस दिन अपना आखिरी फ्रेंच पाठ पढ़ाएंगे क्योंकि बर्लिन से अलसैस और लोरेन के स्कूलों में केवल जर्मन पढ़ाने के आदेश आए थे।

When Douglas grew up, he took the help of an instructor to learn swimming. His training went on from October to April. For three months he was taken across the pool with the help of a rope. As he went under, terror filled him and his legs froze. The instructor taught him to exhale under water and inhale through raised nose. He made him kick his legs to make them relax. Then he asked him to swim. He continued swimming from April to July. Still all terror had not left. He swam two miles across Lake Wentworth and the whole length to the shore and back of Warm Lake. Then he overcame his fear of water.

जब डगलस बड़ा हुआ तो उसने तैराकी सीखने के लिए एक प्रशिक्षक की मदद ली। उनका प्रशिक्षण अक्टूबर से अप्रैल तक चला। तीन महीने तक उसे रस्सी के सहारे पूल के पार ले जाया गया। जैसे ही वह नीचे गया, आतंक ने उसे भर दिया और उसके पैर जम गए। प्रशिक्षक ने उसे पानी के नीचे साँस छोड़ना और उठी हुई नाक से साँस लेना सिखाया। उसने उन्हें आराम देने के लिए अपने पैरों पर लात मारी। फिर उसने उसे तैरने के लिए कहा। उन्होंने अप्रैल से जुलाई तक तैराकी जारी रखी। अभी भी सारा आतंक नहीं छोड़ा था। वह वेंटवर्थ झील के पार दो मील और वार्म लेक के किनारे और पीछे की पूरी लंबाई तैरा। फिर उसने पानी के अपने डर पर काबू पा लिया।

g) How did the rattrap peddler lead his life? (The Rattrap)

रैट्रैप पेडलर ने अपना जीवन कैसे व्यतीत किया?

The peddler was passing his time from hand to mouth. He used to beg wires from the stores and big farms for making rattraps. Being insufficient to lead his life, he had taken a resort to both begging and petty thievery. It was not a profitable business. He wore rags and his cheeks were sunken. Hunger gleamed in his eyes. He lead a dull and monotonous life.

पेडलर हाथ-मुंह से अपना समय गुजार रहा था। वह चूहेदानी बनाने के लिए दुकानों और बड़े खेतों से तार भीख मांगता था। अपने जीवन का नेतृत्व करने के लिए अपर्याप्त होने के कारण, उन्होंने भीख मांगने और छोटी-मोटी चोरी दोनों का सहारा लिया था। यह एक लाभदायक व्यवसाय नहीं था। उसने लत्ता पहना था और उसके गाल धँसे हुए थे। उसकी आँखों में भूख चमक रही थी। वह नीरस और नीरस जीवन व्यतीत करता है।

h) What plan did Sophie think of to manage money for a boutique? (Going places)

सोफी ने बुटीक के लिए पैसे का प्रबंधन करने के लिए कौन सी योजना सोची?

So, Sophie planned to raise money for the same by running a store where she will be the manager. Sophie also had other options to earn the required money by becoming a fashion designer or an actress.

सोफी ने एक स्टोर चलाकर इसके लिए पैसे जुटाने की योजना बनाई, जहां वह मैनेजर होंगी। सोफी के पास फैशन डिजाइनर या अभिनेत्री बनकर आवश्यक धन कमाने के अन्य विकल्प भी थे।

i) Describe the condition of Seemapuri and the families of the rag-pickers who live there. (Lost Spring)

सीमापुरी और वहां रहने वाले कूड़ा बीनने वालों के परिवारों की स्थिति का वर्णन करें।

In Seemapuri one can see more than 10,000 rag-pickers who live in structures of mud, with roofs of tin and tarpaulin. They are devoid of sewage, drainage or running water. They live without an identity except a ration card for voting and buying grain. They remain barefoot and garbage to them is gold.

सीमापुरी में 10,000 से अधिक कचरा बीनने वालों को देखा जा सकता है जो टिन और तिरपाल की छतों के साथ मिट्टी के ढांचे में रहते हैं। वे सीवेज, जल निकासी या बहते पानी से रहित हैं। वे वोटिंग और अनाज खरीदने के लिए राशन कार्ड के अलावा बिना पहचान के रहते हैं। वे नंगे पांव रहते हैं और उनके लिए कचरा सोना है।

j) How did Charley make sure that he was on the third level and not on the second level? (Third level)

चार्ली ने कैसे सुनिश्चित किया कि वह तीसरे स्तर पर है न कि दूसरे स्तर पर?

Answer: To make sure that he was not in the present time, Charley did a reality check. He looked at the newspapers which were on sale at a kiosk and found a copy of the newspaper ‘The World’, which carried the main story on President Cleveland.

उत्तर: यह सुनिश्चित करने के लिए कि वह वर्तमान समय में नहीं था, चार्ली ने एक रियलिटी चेक किया। उन्होंने अखबारों को देखा जो एक कियोस्क पर बिक्री पर थे और उन्हें ‘द वर्ल्ड’ अखबार की एक प्रति मिली, जिसमें राष्ट्रपति क्लीवलैंड पर मुख्य कहानी थी।

k) What did the tiger king do to find the required number of tigers to kill? (The Tiger King)

बाघों को मारने के लिए आवश्यक संख्या में बाघों को खोजने के लिए बाघ राजा ने क्या किया?

Answer: To get the required number of tigers to kill, the Maharaja will ask his dewan to find a suitable girl for him to marry. A suitable girl for matrimonial alliance should be the one who would not only come from a royal family but also would belong to a state with a large tiger population.

बाघों को मारने के लिए आवश्यक संख्या में प्राप्त करने के लिए, महाराजा अपने दीवान से शादी के लिए एक उपयुक्त लड़की खोजने के लिए कहेंगे। वैवाहिक गठबंधन के लिए एक उपयुक्त लड़की वह होनी चाहिए जो न केवल एक शाही परिवार से आएगी बल्कि बाघों की एक बड़ी आबादी वाले राज्य से भी संबंधित होगी।

l) “Dr. Sadao hated all Americans yet he saved the life of the American soldier.” Why? Explain. (The Enemy)

“डॉ. सदाओ सभी अमेरिकियों से नफरत करते थे फिर भी उन्होंने अमेरिकी सैनिक की जान बचाई।” क्यों? समझाना।

Sadao was both a dutiful and a humanitarian doctor. He was much compelled by his duty to keep the enemy soldier. Knowing that the patient was an enemy soldier, he decided to save his life.

सदाओ एक कर्तव्यपरायण और मानवीय चिकित्सक दोनों थे। दुश्मन सैनिक को रखने के अपने कर्तव्य से वह बहुत मजबूर था। यह जानकर कि रोगी एक दुश्मन सैनिक था, उसने अपनी जान बचाने का फैसला किया

m) How did Annan encourage Bama for study and progress in life? (Memories of Childhood) [2]

अन्नान ने अध्ययन और जीवन में प्रगति के लिए बामा को कैसे प्रोत्साहित किया?

He advised her if they worked hard and studied with care, they can go a long way They can shun out all discrimination and other caste inequalities since all are human beings.

उन्होंने उसे सलाह दी कि यदि वे कड़ी मेहनत करें और ध्यान से अध्ययन करें, तो वे बहुत आगे बढ़ सकते हैं, वे सभी भेदभाव और अन्य जातिगत असमानताओं को दूर कर सकते हैं क्योंकि सभी मनुष्य हैं।

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

0:00
0:00